نماد سایت سروبان

ارزیابی ذخایر ماهیان استخوانی در سواحل دریای خزر

رئیس مرکز تحقیقات ذخایر آبزیان آب‌های داخلی-گرگان گفت: تعریف پروژه ارزیابی ذخایر و بررسی وضعیت برداشت ماهیان استخوانی در سواحل دریای خزر از سال 1397 شروع شده و این روند ادامه خواهد داشت.

عباسعلی آقایی مقدم رئیس مرکز تحقیقات ذخایر آبزیان آب‌های داخلی-گرگان، در گفتگو با خبرنگار ایانا، با بیان این که شاخص تنوع زیستی ماهیان استخوانی صید شده در پره های صیادی، روند خطی کاهشی داشته است، اظهار کرد: مطالعات مربوط به ارزیابی ذخایر ماهیان استخوانی، می‌تواند علاوه بر کمک به حفاظت از ذخایر آنها که از اهمیت اکولوژیکی خاصی در دریای خزر برخوردارند، حفظ فرصت‌های شغلی موجود، تداوم تولید پروتئین دریایی و تعیین حداکثر توان برداشت از ذخایر مهم و اقتصادی دریای خزر را به همراه داشته باشد.

وی افزود: با مطالعه و تعیین عوامل اصلی کاهش صید در برخی از تعاونی‌های صیادی پره، می‌توان اقدامات لازم برای احیای این مناطق را در پیش گرفت و راهکارهای مناسب را برای جلوگیری از ضرردهی این قبیل شرکت‌ها به بخش اجرا پیشنهاد داد.

آقایی مقدم ادامه داد: با بررسی عوامل محیطی و زیستی موثر در پراکنش و مقدار ذخایر ماهیان استخوانی می‌توان الگوی پراکنش و نوسانات مقدار صید در سواحل ایرانی دریای خزر را تفسیر و راهکارهای مناسب و عملی در ماهیگیری مسئولانه را ارائه کرد.

به گفته وی، از 126 گونه از انواع ماهیان که در دریای خزر، حدود 16 گونه از ارزش اقتصادی بالایی برخوردار هستند که در این میان تنها دو ماهی سفید و کفال طلایی، 80 تا 90 درصد صید ماهیان استخوانی ایران را در شمال تشکیل می دهند.

رئیس مرکز تحقیقات ذخایر آبزیان آب‌های داخلی-گرگان تصریح کرد: آمارها نشان می‌دهند میزان ذخایر ماهی کفال طلایی از حدود 12 هزار و 500 تن در سال بهره‌برداری 72-1371 به 6 هزار و 800 تن در سال بهره‌برداری 99-1398 رسیده است.

وی ادامه داد: میزان ذخایر ماهی سفید نیز از حدود 43 هزار تن در سال بهره‌برداری 72-1371 به حدود 24 هزار تن در سال بهره‌برداری 99-1398 کاهش داشته است.

آقایی مقدم، صید غیرمجاز و بی رویه، برداشت از ذخایر مولدین و گله‌های جوان، تخریب محل‌های تخم‌ریزی و آلودگی‌های زیست محیطی ذخایر ماهیان دریای خزر را از مهمترین چالش‌های موجود در این بخش دانسته و بیان کرد: بیش از 10 هزار نفر صیاد در ارتباط مستقیم با صید و صیادی در این منطقه هستند و علاوه بر آن اشتغال گروه دیگری که در تولید و فروش ادوات صیادی و تجارت ماهیان فعالیت دارند، به طور غیرمستقیم به صید ماهیان استخوانی وابسته است، بنابراین لزوم چنین پژوهشی به شدت احساس می‌شد که محققان علوم شیلاتی از سال 1397 آن را اجرا کردند.

وی ادامه داد: تعیین روند تغییرات صید، محاسبه پارامترهای رشد، مرگ و میر و ضریب بهره‌برداری، برآورد مقدار زیست توده گونه‌های مهم اقتصادی و تعیین مقدار مجاز برداشت سالانه از گونه‌های مهم اقتصادی در آب‌های ایرانی دریای خزر از مهمترین اهداف پروژه ارزیابی ذخایر و بررسی وضعیت برداشت ماهیان استخوانی است.

 

خروج از نسخه موبایل