نماد سایت سروبان

برداشت محصولات شتوی در شیراز از مزارع جو آغاز شد

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شیراز گفت: برداشت جو از بالغ بر 4500 هکتار اراضی قابل برداشت از ابتدای خرداد ماه آغاز شده است و تا پایان همین ماه نیز ادامه دارد.

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، ذبیح الله سیروسی با بیان اینکه بالغ بر 15 هزار هکتار از اراضی شهرستان شیراز به کشت جو اختصاص داشته که بیش از ده هزار هکتار به دلیل پدیده های اقلیمی از حیز انتفاع خارج شده است، افزود: کار برداشت با حدود 70 دستگاه کمباین انجام خواهد شد.

به گفته وی؛ با توجه به تنش های آبی و وقوع پدیده سرمازدگی پیش بینی می شود میانگین عملکرد مزارع جو آبی از 3800 به 2300 کیلوگرم در هر هکتار و متوسط تولید مزارع دیم قابل برداشت از 700 به 350 کیلوگرم در هر هکتار کاهش یابد.

این مقام مسئول با بیان اینکه پیش بینی می شود بیش از هفت هزار تن جو از مزارع شهرستان شیراز برداشت شود، تصریح کرد: با توجه به کاهش نزولات جوی و کمبود علوفه در سال زراعی جاری، جمع آوری بیش از چهار هزار تن کاه و کلش مزارع به منظور تعلیف دام ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شیراز بر ممنوعیت آتش زدن بقایای گیاهی و کاه و کلش مزارع تاکید و ابراز کرد: این اقدام خلاف قانون علاوه بر  نابودی بافت خاک و از بین بردن میکروارگانیسم های آن، موجب آلودگی های زیست محیطی نیز می شود از این رو با جدیت متخلفین شناسایی و به مراجع ذی صلاح معرفی خواهند شد.

سیروسی بر ضرورت نظارت دقیق کارشناسان مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان شیراز برکار برداشت محصولات شتوی تاکید و اظهار کرد: بیش از پنج اکیپ‌ متشکل از کارشناسان مجرب مستقر در مدیریت و مراکز جهاد کشاورزی دهستان‌های تابعه این شهرستان بر کار برداشت و تنظیم کمباین‌ها نظارت دارند.

وی به موضوع تامین سوخت کمباین‌های برداشت غلات نیز گریزی زد و اضافه کرد: سهمیه سوخت کمباین‌های بومی به صورت ماهیانه و کمباین‌های مهاجر 15 روزه تخصیص و حواله آن صادر می‌شود به صورتی که برای کمباین‌های سبک به میزان سه هزار لیتر و برای کمباین های نیمه سنگین و سنگین تا چهار هزار لیتر اختصاص می یابد.

پیش بینی می شود در یک ماه آینده و با آغاز برداشت از سطح بالغ بر 18 هزار هکتار مزارع گندم، عملیات برداشت محصولات شتوی در شهرستان شیراز به اوج خود برسد. 

 

خروج از نسخه موبایل