نماد سایت سروبان

تولید 160 هزار تن چغندرقند در استان سمنان

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان درباره میزان سطح زیر کشت این محصول و تولید سالانه آن گفت: استان سمنان با سطح زیر کشت ۲ هزار و ۶۵۰ هکتار ۲/۶ درصد اراضی چغندر بهاره کل کشور را به خود اختصاص داده است.

به گزارش خبرنگار ایانا در استان سمنان، لطف‌الله رضایی گفت: استان سمنان با تولید ۱۶۰ هزار و ۵۰۰ تن رقم ۲/۸ درصد میزان تولید کل کشور را به خود اختصاص داده است.

وی خاطرنشان کرد: پایین بودن قیمت تضمینی چغندرقند سبب شده است تا این محصول با برخی از محصولات سبزی و صیفی همانند گوجه‌فرنگی نتواند رقابت کند و به همین دلیل کشاورز از انجام عملیات داشت صحیح به‌موقع و کافی مانند آبیاری چغندرقند کاسته و به محصولات رقیب اختصاص دهد.

معاون سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با اشاره به دیگر مشکلات کشت چغندرقند گفت: به روز نبودن صنایع کارخانه‌های قند در فرآیند و عملکرد تولید چغندرقند تأثیر منفی گذاشته است.

رضایی گفت: کارخانه‌های قند فعال در منطقه به جای اتخاذ سیاست‌های بهره‌وری در واحد سطح در جهت افزایش عملکرد کمی و کیفی محصول در منطقه اقدام به واردات چغندرقند از سایر مناطق همانند استان‌های همدان و کردستان کرده اند .

 وی خاطرنشان کرد: افزایش هزینه‌های تولید در سال‌های اخیر، گرانی نهاده‌ها و هزینه‌های کارگری، نیمه مکانیزه بودن عملیات برداشت، کمبود نیروی کارگری برای برداشت محصول و کیفیت نامناسب کودهای شیمیایی و سموم آفت‌کش برخی از مسائل و مشکلات زراعت چغندرقند است ‌.

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان تصریح کرد: تهیه بستر کامل کشت در پاییز و کشت در اولین فرصت در بهار، دستگاه‌های جدید کاشت بذر چغندرقند، ارتقای درجه مکانیزاسیون به‌ویژه در زمینه برداشت محصول، اعطای کمک‌های فنی و اعتباری در قالب تسهیلات یارانه دار کم‌بهره و بلاعوض به کشاورزان، ارتقای دانش فنی کارشناسان از طریق آموزش‌های کاربردی تعیین متناسب قیمت تضمینی محصول بر اساس هزینه‌های تمام شده و کیفیت محصول اجرای کشت الگوی چغندرقند پاییزه در مناطق گرم استان برخی پیشنهادات برای بهبود وضعیت کشت چغندرقند است.

رضایی گفت: کارخانه‌های قند می‌تواند افزایش قیمت خرید چغندرقند وارداتی و هزینه حمل آن را در جهت افزایش راندمان محصول منطقه هزینه کنند.

وی اضافه کرد امیدواریم با تغییر مدیریت در کارخانه و ایجاد یک رویکرد جدید همچنین انعقاد قرارداد منصفانه با کشاورزان وانجام مساعدتهای لازم مالی واموزش کشاورزان در طول دوره کاشت و داشت و برداشت از ظرفیت موجود حداکثر بهره برداری صورت پذیرد.

خروج از نسخه موبایل