نماد سایت سروبان

سالانه 10 میلیون هکتار طرح‌های آبخیزداری در کشور اجرایی می‌شود

معاون وزیر و رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: احداث پروژه آبخیزداری در سطح ۱۰ میلیون هکتار از برنامه‌های این سازمان در طول سال است که اجرای این پروژه کلان در برنامه‌های هفتم و هشتم توسعه گنجانده شده و با اجرای آن معضل ریزگردها تا حدود زیادی مهار می‌شود.

به گزارش ایانا و به نقل از سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، عباسعلی نوبخت در دیدار با نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه ایلام اظهار داشت: نهضت تولید یک میلیارد نهال در طول چهار سال و کاشت این نهال‌ها در عرصه‌های مختلف شهری و طبیعی در دست اقدام است که برای این منظور ظرفیت عرصه‌ها و نهالستان‌‌های کشور باید بررسی شود.

وی با اشاره به اینکه ۳۴ تا ۴۰ میلیون هکتار اراضی کشور تحت تأثیر ریزگردهاست، افزود: یکی دیگر از برنامه‌های سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری اجرای ۹۰ میلیون هکتار طرح‌های آبخیزداری در مدت ۱۰ سال با اولویت مناطق مستعد سیلاب و تقویت کمی و کیفی پوشش گیاهی در سطح ۵۰ میلیون هکتار است.

معاون وزیر ادامه داد: با توجه به تغییرات اقلیمی در سطح جهان از جمله ایران، طبق بررسی‌های انجام گرفته، از سال ۲۰۲۵ کشور ایران به سمت بحران خشکیدگی می‌رود که در صورت تداوم این روند در ۲۰۴۰ جزو ۱۷ کشور خشک جهان می‌شود و تا سال ۲۰۳۰ فرصت داریم تا از این بحران زیست محیطی جلوگیری کنیم.

وی یادآور شد: منابع طبیعی از حساسیت زیادی برخوردار و همواره مورد تأکید مقام معظم رهبری است و در دولت کنونی میزان فعالیت‌های منابع طبیعی نسبت به گذشته در حال گسترش است، چراکه منابع طبیعی حافظ اصلی امنیت زیستی قلمداد می‌شود که سلامت امنیت ملی و غذایی در گرو امنیت منابع طبیعی است.

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در خصوص وضعیت منابع طبیعی استان ایلام گفت: ایلام در زمینه طرح‌های مختلف منابع طبیعی از جمله تولید و کاشت نهال در کشور پیشرو و الگوی عملیاتی برای سایر استان‌هاست، به طوری که مشارکت مردم در طرح‌های منابع طبیعی در استان ایلام و ارتقای سطح فرهنگ و آگاهی آنها در حفاظت و حراست از طبیعت افزایش چشمگیری یافته است.

وی تأکید کرد: برای پاسداشت طبیعت باید از ظرفیت ائمه جمعه، سازمان‌های مردم‌نهاد و رسانه‌ها استفاده شود، چراکه ادارات منابع طبیعی و آبخیزداری به تنهایی قادر به نگهداری عرصه‌های طبیعی نیستند.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام هم در این دیدار گفت: حراست از منابع طبیعی به یک فرهنگ خودجوش در بین مردم تبدیل شده و عموم مردم در این حوزه ورود کرده‌اند.

حجت الاسلام والمسلمین اله‌نور کریمی‌تبار افزود: انسان باید ضمن استفاده از منابع معدنی خدادادی زمین، برای عمران و حراست از این نعمت و گوهر گرانبهای ارزشمند تلاش کند و بشر در برابر زمین مسوولیت دارد.

وی افزود: در استان ایلام کارهای زیادی انجام گرفته اما جنگل‌ها و مراتع به دلایلی چون خشکسالی، ریزگردها و هجوم آفاتی چون لورانتوس آسیب زیادی دیده که با اقدامات منابع طبیعی این اراضی در حال احیا است.

امام جمعه ایلام یادآور شد: یکی از ظرفیت‌های طبیعی استان ایلام پارک جنگلی چغاسبز است که پتانسیل تبدیل به یک پارک بزرگ جنگلی ملی برای اسکان مسافران و گردشگران و به ویژه زائران اربعین را دارد.

بازدید و بررسی وضعیت نهالستان‌های ایوان، مهران و دهلران از مهمترین برنامه‌های سفر سه روزه نوبخت به استان ایلام بود.

 

خروج از نسخه موبایل