نماد سایت سروبان

پیاز خشک شده خواص و ویژگی ها

در جوامع امروزی با توجه به شاغل بودن اکثر افراد و عدم داشتن وقت کافی برای تهیه غذای سالم و خانگی، متأسفانه بیشتر خانواده‌ها به مصرف فست فود و غذاهای نیمه آماده با مواد مضر نگهدارنده روی آورده‌اند. کسانی که دستی در آشپزی دارند ، موارد مصرف پیاز خشک شده را می‌دانند؛

در حال حاضر ، خشک کردن پیاز تازه به یکی از روندهای جدید تبدیل شده است که در آن تمام رطوبت پیاز حذف شده و کاملاً خشک می شود. مهمترین حقیقت در مورد پیاز خشک شده این است که نیازی به یخچال ندارد. پیاز خشک شده نیز در درمان زخم ها به عنوان ضد عفونی کننده کاربرد پزشکی دارد. پیاز دارای خواص ضد پیری است. آنتی اکسیدان مانند ویتامین A ، C و E با آسیب ناشی از اشعه مضر UV مبارزه می کند و همچنین به آسیب رادیکال های آزاد که عامل پیری زودرس پوست است ، کمک می کند

به احتمال زیاد با ما موافق هستید که تهیه پیاز داغ اولیه برای تهیه غذا، وقت بسیاری را می‌گیرد و با این نکته آشنا هستید که پیاز خشک در چه غذاهایی استفاده میشود و اکثر غذاهای ایرانی و بعضی از غذاهای فرنگی نیز، با پیاز سرخ شده تهیه می‌شوند. پیاز داغ خشک به عنوان جزء اصلی و جدانشدنی دستور تهیه غذاها محسوب شده و در مرحله اولیۀ پخت غذا قرار می‌گیرد.

پیاز خشک چیست ؟!

از پودر پیاز برای تهیه بعضی از سس ها مثل سس کچاب خونگی، تهیه آرد سوخاری (مخصوص مرغ و ماهی)، برای طعم دار و مزه دار کردن گوشت ها، بعضی از رولت های گوشتی و … استفاده می شود. پیاز خشک شده برای لعابدار کردن غذاهای ایرانی همچون سوپ، دمی عدس، عدسی، لوبیاپلو و… کاربرد دارد. و داخل کباب تابه ای و مایه های گوشتی که نمی خواهیم پیاز تازه داخلش آب بی اندازد هم می توان استفاده نمود.

پیاز یکی از کهن‌ترین سبزیجات محسوب می شود و دارای مقادیر زیادی ویتامین C، ویتامین B و منبع غنی فیبر و پتاسیم است. همچنین گوگرد هم در پیاز یافت شده و کلسیم، فسفر و قند هم از ترکیبات آن به حساب می‌آیند.

فواید پیاز خشک شده :

ضدانعقاد خون :

پیاز قرمز می تواند به حفظ کلسترول خوب کمک و از ابتلا به بیماری های قلبی پیشگیری کند.

محققان با انجام مطالعاتی روی حیوانات متوجه شدند مصرف پیاز قرمز بعد از ۸ هفته می تواند میزان کلسترول بد را در بدن به میزان ۲۰ درصد کاهش دهد.

اما در همین دوره زمانی، هیچ تغییری در میزان کلسترول های خوب بدن به وجود نمی آورد.

طبق نتایج تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۲ در مجله Clinical investigation منتشر شد،

فلاونوئیدی به نام روتین که به وفور در خانواده پیازها و سیب وجود دارد، از تشکیل لخته های خونی در عروق پیشگیری می کند.

در حقیقت، تشکیل فیبرین در سیاهرگ ها و تجمع پلاکت ها در سرخرگ ها از عوامل بروز لخته های خونی و سکته است که این ترکیب مانع ساخت آن می شود.

خون ساز:

اسیدفولیک یا ویتامین ۹ B یکی از ترکیبهای مورد نیاز مغز و تضمین کننده سلامت روان و احساس افراد است.

۱۲۵ میلی لیتر یا نصف پیمانه آب پیاز می تواند ۹ درصد از نیاز روزانه بدن به اسیدفولیک را برطرف کند بنابراین عادت به خوردن پیاز به تامین نیاز بدن به اسید فولیک کمک می کند.

ضد سرطان :

محققان دانشگاه کورنل بعد از مطالعه تاثیر پیاز بر رشد سلولی و تخریب رادیکال های آزاد، در سال ۲۰۰۴ اعلام کردند

موسیر و انواع پیاز به دلیل خواص آنتی اکسیدانی برجسته ، تاثیر ویژه ای بر کاهش پیشرفت سرطان کبد دارند و از رشد سلول های سرطانی پیشگیری می کنند.

طبق تحقیقات دیگر دانشمندان، مصرف منظم پیاز به میزان ۲ بار در هفته، به طور واضح خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کم می کند.

پیاز سرشار از فلاونوییدهاست و از رشد تومورها جلوگیری و سلول های روده بزرگ را از آسیب حفظ می کند.

پختن گوشت با پیاز نیز می تواند به کاهش مواد سرطان زایی که هنگام پخت گوشت در حرارت ایجاد می شوند، کمک کند.

ضددرد :

براساس تحقیقی کلینیکی که در سال ۱۹۹۰ در داکوتای شمالی انجام شد،

زنانی که رژیم غذایی غنی از منگنز دارند، کمتر دچار علایم نشانگان قبل از قاعدگی مثل دردهای شکمی یا بدخلقی می شوند

زیرا پیاز یکی از منابع خوب منگنز به شمار می رود و این ماده معدنی مانند یک ضددرد عمل می کند.

ضدفشارخون :

پیاز مانند سیب منبع بسیار خوب نوعی آنتی اکسیدان به نام کرکتین است.

تحقیقات پژوهشگران که نتایج آن در سال ۲۰۰۷ منتشر شد، نشان داد کرکتین تاثیر ویژه ای بر کاهش فشارخون دارد و از تخریب دیواره عروق پیشگیری می کند

و به این ترتیب خطر بروز بیماری های قلبی- عروقی را کاهش می دهد.

استخوان ساز :

طبق تحقیقات پژوهشگران دانشکده پزشکی جنوب کالیفرنیا که مشروح آن در سال ۲۰۰۹ منتشر شد،

تراکم استخوان ها در زنانی که روزی یک پیاز مصرف می کنند، ۵ درصد بیش از زنانی است که یک بار در ماه پیاز می خورند.

از سوی دیگر، در زنانی که مرتب پیاز مصرف می کنند در مقایسه با زنانی که پیاز نمی خورند، احتمال شکستگی لگن ۲۰ درصد کاهش می یابد.

بنابراین به خانم ها توصیه می شود برای پیشگیری از ابتلا به پوکی استخوان، خوردن پیاز را به یکی از عادت های غذایی خود تبدیل کنند.

تسکینی برای نیش حشرات :

خواص ضدالتهابی پیاز باعث می‌شود که سوزش ناشی از گزش حشرات کاهش پیدا کند.

در این مورد طرز استفاده از پیاز خشک شده به این صورت است که کافیست یک پیاز را به دو نیم تقسیم کرده و روی محل گزیده شده بگذارید.

دشمن سرماخوردگی :

پیاز به دلیل دارا بودن مقدار زیادی ویتامین C و سلنیوم، برای پیشگیری و حتی درمان سرماخوردگی و آنفولانزا بسیار مفید است.

شما می‌توانید از فواید پیاز خشک در ترکیب پیاز و عسل یا زنجبیل به عنوان جوشانده و یا پیاز خام برای بهبود سرماخوردگی کمک بگیرید.

سلامت پوست :

پیاز منبع غنی ویتامین‌ها و آنتی اکسیدان‌های قوی بوده ودارای خواص ضد باکتریایی می‌باشد که هرکدام از آنها برای بیماری‌های پوستی

و یا مراقبت از پوست مفید هستند که اعم از: روشن سازی پوست، درمان لک‌های تیره پوستی، پاکسازی پوست، درمان آکنه و ضد پیری پوست.

برای دستیابی به هر یک از این خواص می‌توانید به وسیله پیاز تازه ماسک‌های خانگی متنوعی درست کرده و استفاده کنید.

سلامت مو :

پیاز مقدار زیادی گوگرد را در خود جای داده است که همین امر باعث شده است که بسیاری افراد برای تقویت موهای خود از آب پیاز استفاده کنند.

به این دلیل که گوگرد موجود در پیاز باعث تحریک پذیری جریان خون در سر شده و به رشد سریع و سالم مو کمک می‌کند.

شما می‌توانید با استفاده از آب پیاز به شوره سر خود پایان دهید. همچنین گوگرد موجود در پیاز ضد شپش سر هم می‌باشد.

محافظت از چشم‌ها :

شاید برایتان عجیب باشد که پیاز خاصیت محافظت از سلول‌های چشم‌های شما را دارد؛

چرا که پوست کندن یا خرد کردن پیاز باعث سوزش چشم و سرازیر شدن اشک می‌شود. ولی جالب است که بدانید گوگردی که در پیاز وجود دارد، سلامت چشم‌ها را تضمین می‌کند.

پیازخشک شده یک ماده غذایی مغذی است ، به این معنی که گرچه کالری کم دارند، اما از نظر مواد مغذی مفید مانند ویتامین ها ، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها سرشار از مواد مغذی هستند.

مزایای استفاده از پیاز خشک :

  1. پیاز به دلیل خواص ضد باکتریایی خود، پس از خرد شدن به سرعت آلودگی‌ها و باکتری‌های محیط اطراف را جذب کرده و خواص خود را از دست می‌دهد. پس به منظور اهمیت سلامتی، بهتر است که استفاده از پیاز خشک شده را جایگزین کنید.
  2. مصرف هرچه کمتر روغن هنگام سرخ کردن به این دلیل که در عملیات خشک کردن پیاز، آب آن تبخیر و خشک می‌شود که همین امر مانع از جذب بیش از حد روغن شده و از حجم پیازها نیز کاسته نمی‌شود.
  3. سرخ کردن پیاز برای آماده سازی غذا، موجب ایجاد بوی نامطبوعی در داخل ساختمان، خانه و حتی لباس و بدن شما می‌شود. توصیه می‌شود برای جلوگیری از پخش بوی پیاز هنگام طبخ آن، از پیازهای خشک و سرخ شده استفاده کنید.
  4. پیاز تازه‌ای که شما خرد می‌کنید، اگر در مجاورت با هوا قرار بگیرد، مقدار زیادی از ویتامین c خود را از دست می‌دهد؛ که پیشنهاد می‌شود برای حفظ هرچه بیشتر مواد مغذی در پیاز، از پیاز خشک برای طبخ غذا بهره بگیرید. به همین دلیل است که طرز تهیه پیاز خشک اهمیت بسیاری دارد.
  5. از دیگر مزایای استفاده از پیاز خشک می‌توان به کاهش هزینه سوخت و انرژی اشاره کرد.
  6. قت طلاست،چرا از پیشرفت تکنولوژی بهره نبرید! طبیعتاً با استفاده از پیاز‌ خشک شده و سرخ شده، شما وقت کمتری را صرف پخت غذا خواهید کرد و همین امر به شما کمک می‌کند که وقت بیشتری را برای خود ذخیره کنید.
  7. با توجه به تحقیقات صورت گرفته می‌توان گفت که مضرات پیاز خشک شده در صورتی که به اندازه مصرف گردد به صفر می‌رسد و تنها مسئله مهم درباره‌ی مضرات پیاز سرخ شده، میزان روغن به کار رفته در آن است.

پیازخشک شده یک ماده غذایی مغذی است ، به این معنی که گرچه کالری کم دارند، اما از نظر مواد مغذی مفید مانند ویتامین ها ، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها سرشار از مواد مغذی هستند. اگر شما به دنبال خرید پیاز خشک شده به صورت عمده یا فروش پیاز خشک هستید با سروبان میتوانید بهترین پیاز خشک شده عمده و صنعتی با کیفیت را با قیمت مناسب پیدا کنید و یا پیاز خشک شده را برای مصارف خانگی از سروبان خرید کنید.

راه های ارتباط در فضای مجازی

با دنبال کردن صفحه های مجازی سروبان از پیشنهادات ویژه بیشتری با خبر شوید

خروج از نسخه موبایل