نماد سایت سروبان

کشاورزان استان قزوین نکات فنی در مصرف کودکلروپتاسیم را رعایت کنند

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین در خصوص بر رعایت نکات فنی در مصرف کود کلروپتاسیم برای کشاورزان این استان تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار ایانا در استان قزوین، حسن جلیلوند روز سه شنبه در این رابطه اظهار داشت: نکات فنی در مصرف کودکلرور پتاسیم در مزارع گندم و جو بسیار مهم بوده و باید مورد توجه قرار گیرد.

وی اضافه کرد: با توجه به تنش‌های مختلف محیطی (سرمازدگی ، گرما و خشکی) کاربرد کود کلرور پتاسیم همراه با کود اوره در سه مرحله رشدی تاکید می شود که باید به رعایت آن اقدام کرد.

جلیلوند به رعایت نکات فنی در مصرف کود پتاسیم هنگام کاشت اشاره کرد و گفت:‌ اگر چنانچه این کود در حین کاشت مصرف نشده باشد، حتماً باید در مراحل شروع پنجه زنی، شروع ساقه رفتن و ظهور خوشه نسبت به مصرف این کود اقدام شود، اما چنانچه از کودهای پتاسیمی در مرحله کاشت استفاده شود بهترین زمان مصرف کود در مراحل شروع ساقه رفتن و ظهور خوشه است.

این مسئول بیان داشت: بر اساس موضوعات طرح شده در نشست کمیته تغذیه گیاهی و بررسی گزارشات پیشرفت فیزیکی طرح های ارتقای تولید گندم، جهش تولید در دیمزارها و غیره قرار شد به نحوی در حوزه عملیاتی مدیریت شود که تمام کود سرک و کود پتاسیمی قبل از ۱۵ اسفند سال جاری تحویل کشاورزان شده باشد.

جلیلوند ادامه داد: مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که برای تامین پتاسیم بیشتر محصولات ارجحیتی بین دو منبع سولفات پتاسیم و کلرید پتاسیم وجود ندارد.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین همچنین اضافه کرد: به غیر از برخی محصولات زراعی و باغی حساس به یون کلر مانند سیب زمینی.، تنباکو، برخی واریته های انگور.، توت فرنگی، مرکبات، محصولات گلخانه‌ای و برخی سبزیجات مصرف این کود بلامانع است.

جلیلوند خاطرنشان کرد: کاربرد کود کلرید پتاسیم به دلیل محتوای پتاسیم بالا ۶۰ درصد و قیمت ارزان تر نسبت به سایر منابع کودی به ویژه سولفات پتاسیم برتری اقتصادی دارد.

وی یادآور شد: مصرف این کود اگر بر مبنای دستورالعمل های فنی در مزارع غلات پاییزه و کلزا انجام شود موجب افزایش شوریEC و اسیدیته خاکpH نمی شود.

خروج از نسخه موبایل