نماد سایت سروبان

۵۰۰ هزار اصله نهال شناسه‌دار در استان قزوین تولید شد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: در سال ۹۹، بیش از ۵۰۰ هزار اصله نهال دارای شناسه (لیبل دار) با هدف توسعه باغداری نوین و بهبود کیفی باغات میوه در استان تولید و عرضه شد.

به گزارش  خبرنگار ایانا در استان قزوین فاطمه خمسه روز شنبه با اشاره به قرارگیری در زمان کاشت نهال در باغات میوه استان، اظهار داشت: در سال ۹۹، در مجموع حدود سه میلیون اصله نهال میوه در نهالستان‌های استان قزوین تولید و عرضه شد که از این تعداد، بیش از ۵۰۰ هزار اصله نهال استاندارد شناسنامه ‌دار بوده است.

وی اظهار داشت: نهال های شناسه دار علاوه بر اینکه با کیفیت مناسبی به پرورش و تولید می‌رسند، دارای اطلاعاتی همچون سال و محل تولید بوده و ویژگی‌های نهال در لیبلی روی آن درج شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین همچنین یادآور شد: در حال حاضر ۲ نهالستان در استان با استفاده از آخرین فناوری‌های موجود اقدام به تولید نهال می‌کنند و جزو شرکت‌های دانش بنیان به شمار می‌روند.

خمسه خاطرنشان کرد: قزوین جزو استان‌های مطرح و از قطب‌های تولید نهال میوه در کشور به شمار می‌رود.

وی اظهار داشت: توصیه ما به باغداران استفاده و کاشت نهال‌های شناسه دار است چرا که از کیفیت بالا و مطمئنی برخوردار هستند و کاشت آن‌ها در باغات بازده اقتصادی خوبی را برای کشاورزان به همراه خواهد داشت.

این مسوول با بیان اینکه در کنار تولید نهال‌های مرغوب و شناسه دار اولویت‌های دیگری نیز در حوزه باغبانی داریم که با جدیت آن‌ها را دنبال و پیگیری می‌کنیم، اظهار داشت: جوان‌سازی و توسعه باغات زیتون، داربستی کردن باغات انگور، اصلاح ارقام با استفاده از نهال‌های دیرگل ده، گسترش کشت گیاهان دارویی و توسعه گلخانه‌ها از اولویت‌های سازمان جهاد کشاورزی استان در حوزه باغبانی به شمار می‌رود.

گفتنی است، استان قزوین دارای بیش از ۷۵ هزار هکتار باغ میوه است و در تولید محصولات باغی همچون زیتون، انگور، زغال اخته؛ فندق و گیلاس رتبه های اول تا سوم کشور را در اختیار دارد.

 

خروج از نسخه موبایل