نماد سایت سروبان

900 هزار هکتار از عرصه‌های کشور مستعد اجرای طرح توسعه زراعت چوب است

مجری طرح ملی زراعت چوب سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری گفت: 900 هزار هکتار عرصه ملی، دولتی و شخصی بر اساس مطالعات موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع، مستعد برای توسعه زراعت چوب شناسایی شده است.

به گزارش خبرنگار ایانا در استان سمنان، کامران پور مقدم در بازدید از طرح‌های اداره‌کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان سمنان و در حاشیه جلسه شورای هماهنگی و برنامه ریزی اداره کل در زمینه طرح توسعه زراعت چوب، اظهار کرد: برای توسعه زراعت چوب، نهال رایگان در اختیار متقاضیان و مجریان طرح قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: 300 میلیارد ریال تسهیلات با سود 12 درصد و چهار سال تنفس در بازپرداخت تسهیلات برای مجریان توسعه زراعت چوب در نظر گرفته شده است.

وی اضافه کرد: به ازای توسعه زراعت چوب در هر یک هکتار 150 میلیون ریال تسهیلات به مجریان طرح پرداخت می‌شود.

کامران پور مقدم تصریح کرد: کاشت درخت از نیمه دوم سال یعنی در اواخر فصل پاییز و زمستان انجام می‌شود و در همان زمان متقاضیان برای دریافت تسهیلات مراجعه می‌کنند.

وی یادآور شد: سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با صنایع مصرف کننده چوب نیز به تفاهم‌ رسیده و با بخش خصوصی به صورت مشارکتی در زمینه توسعه زراعت چوب فعالیت می‌کند.

وی افزود: هشت نهالستان در کشور به وسیله سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور تجهیز و برای تولید نهال و توسعه زراعت چوب در اختیار صنایع چوبی قرار گرفته است تا درختان با چوب‌های مورد نیاز را تولید کنند.

مجری طرح ملی زراعت چوب سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری افزود: اکنون در نهالستان‌های مشارکتی قلمه کاشته شده و نهال‌ها آماده کاشت است.

وی اظهار داشت: با همراهی مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع برخی درختان اصلاح نژاد شدند که در بازه زمانی 2 تا سه سال به بهره‌برداری می‌رسند که این نوع کشت عموما با توجه به محدویت منابع آبی در مناطق شمالی کشور و به صورت دیم انجام می‌شود.

پور مقدم خاطرنشان کرد: اکنون در حدود 10 هزار هکتار درختان زودبازده با عنوان کشت متمرکز در کشور کاشته است.

وی یادآور شد: طرح توسعه زراعت چوب ، طرحی کاملا اقتصادی است که موجب افزایش ظرفیت تولید چوب، اشتغالزایی و کاهش قاچاق آن می‌شود و ضرورت دارد بخش‌های مختلف در این زمینه همراهی کنند.

مجری طرح ملی زراعت چوب سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری گفت: سودآوری هر هکتار زراعت چوب 900 میلیون ریال در سال است و می‌تواند برای بیش از 10 نفر اشتغال مستقیم و غیرمستقیم ایجاد کند.

به گزارش ایانا مجری طرح ملی زراعت چوب سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور به همراه دکتر نوبخت و دکتر جعفریان بمنظور بازدید و شرکت در جلسه شورای هماهنگی و برنامه ریزی اداره کل  به استان سمنان سفر کردند.

خروج از نسخه موبایل