نماد سایت سروبان

محصولات کشاورزی

به گزارش رکنا 35 محصول کشاورزی ایران جزو رتبه های یک تا 10 جدول جهانی این محصولات است و این آمار نشان می دهد که می توان بر روی صادرات این محصولات تمرکز بیشتری داشت. این محصولات شامل سیب، کشمش و مرکبات، هندوانه، سیب زمینی، گوجه فرنگی، پیاز و موسیر و پسته با پوست، رب گوجه فرنگی، زعفران، مغز پسته تازه است. خرمای ایران دارای محبوبیت در کشور هندوستان است و افزایش مشتریان از جمله آمریکا و استفاده از حقوق گمرکی اوراسیا می تواند حجم صادرات خرمای ایران را افزایش دهد. همانطور که گفته شد پسته ارز آور ترین محصول صادراتی کشاورزی ایران و میزان مصرف زعفران در بازارهای جهانی 300 تن است که ایران می تواند تنها تامین کننده این محصول باشد. خربزه را یکی از محصولات ارزآور و دارای محبوبیت در کشور عراق وانواع کلم قرمز و سفید در زمره پرفروش ترین و ارز آورترین محصولات کشاورزی ایران است. گیاهان دارویی دارای مقبولیت بین المللی، ارزآوری، اشتغال زایی و دارای ارزش افزوده برای تولید کنندگان این محصول است و ظرفیت بسیاری برای افزایش میزان صادرات دارد. عراق، امارات، افغانستان، روسیه، ترکیه، پاکستان، اسپانیا، چین، هنگ کنگ، هند و قزاقستان از کشورهای هدف صادراتی محصولات کشاورزی است.بازاریابی محصولات کشاورزی ایران می تواند حجم و تنوع کشورهای مقصد صادراتی را افزایش دهد.چالش های صادرات محصولات کشاورزی شامل بی ثباتی مقررات حاکم بر صادرات به ویژه در بخش کشاورزی، کمبود سردخانه های مرزی برای صادرات به ویژه در مناطق، آزاد تجاری پیشرفت های فناورانه کشورهای رقیب در برداشت، حفظ و نگهداری، بسته بندی و صنایع تبدیلی، نسبت قیمت صادراتی ایران به میانگین قیمت صادراتی سایر کشورهای صادرکننده و رقابت ناسالم تولیدکنندگان، ضعف سلامت غذایی برخی اقلام کشاورزی، ظهور رقبای جدید در منطقه به ویژه از طریق صادرات مجدد، مشکلات حمل و نقل کانتینری، ریلی و هوایی، چالش های انتقال نرخ ارز و نرخ تسعیر ارز، ضعف در برندسازی جمعی و برندسازی پنهان و صادرات غیرقانونی برخی محصولات کشاورزی نظیر پسته و زعفران است.

ممنوعیت آتش زدن بقایای محصولات کشاورزی

بر اساس قانون حفظ و احیای منابع طبیعی آتش زدن نباتات در مزارع و باغات، داخل یا مجاور جنگل بدون اجازه و نظارت مأموران جنگلبانی ممنوع اعلام شده است.


به گزارش روابط عمومی حفاظت محیط زیست استان البرز، بقایای گیاهی منافع فراوانی دارد که از آن جمله میتوان به ایجاد پناهگاه برای موجودات ریز خاکزی، موانعی در مقابل قطرات باران، تأمین غذای دام ، اصلاح خاک و… اشاره نمود.
آتش زدن یک عمل سریع و حاد برای تغییر محیط است. این عمل در اکوسیستم های طبیعی و اکوسیستم های تحت مدیریت انسان می‌تواند از قدرت تخریبی و آلوده کنندگی بسیار زیادی برخوردار باشد. کاه و کلش جزئی از محصولات کشاورزی است که باید از جنبه مادی مثلا برای مصارف تغذیه دام ، منبع سوخت و تولید انرژی ،تولید پروتئین، کودهای آلی و حاصلخیزی خاک از آن استفاده برد و آتش زدن آن علاوه بر هدر دادن ثروت ملی، عواقب تخریبی زیادی برایمحیط زیست به همراه داردکه از جمله این پیامدها میتوان به تخریب زمین های کشاورزی، از بین رفتن ریز مغذی های موجود در خاک، آلودگی هوا، پراکندگی سموم شیمیایی در هوا، کاهش حاصلخیزی و افزایش درصد فرسایش خاک و …اشاره نمود.
مهندس حکیمی ریاست اداره حفاظت محیط زیست شهرستان کرج با اعلام این مطلب گفت: متاسفانه همه ساله با توجه به فرا رسیدن فصل گرما وبرداشت محصولات کشاورزی، بعضی از کشاورزان با اهدافی چون از بین بردن علف های هرز باقیمانده در مزارع به منظور کاهش هزینه مبارزه با آن در سال بعد، از بین بردن آفات گیاهی و جلوگیری از ایجاد محیط مناسب تکثیر این آفات و ایجاد سهولت بیشتر در عملیات کاشت و داشت، برای آماده کردن زمینهای کشاورزی خود برای کشت دوم اقدام به سوزاندن بقایای محصولات کشاورزی می نمایندکه به غیر از آنکه چهره ای بدی از طبیعت را نشان می دهد، باعث مشکلات زیست محیطی زیادی برای مردم و اکوسیستم منطقه خواهد شد. بطوریکه با هر آتش سوزی، مقداری از خاک سطحی، ارزش حیاتی خود را از دست میدهد و به مرور باعث از بین رفتن ارزش زراعی خاک شده و آلودگی زیست محیطی از جمله آلودگی هوا را به دنبال خواهد داشت. وی افزود: با سوزاندن چند مزرعه کشاورزی کنار هم، خاکستر و دودهای ناشی از آن در اکثر اوقات، کل فضای مسکونی روستایی و یا شهری همجوار را در بر میگیرد و همه ما شاهد مشکلات و عواقب ناشی از ان بصورت بروز انواع حساسیتها، مشکلات تنفسی، آلودگی هوا و در نتیجه نارضایتی عمومی از این موضوع خواهیم بود. حکیمی از کشاورزان تقاضا نمود: با بهره گیری از روشهای جایگزین و غیر مخرب و همچنین استفاده از نظرات کارشناسان و متخصصین محترم سازمان جهاد کشاورزی، نسبت به مدیریت اصولی پسماند های کشاورزی اقدام نمایند. حکیمی در ادامه تاکید کرد : در راستای اجرایی شدن بند ب ماده 2 و همچنین مواد 1، 4، 6، 7، 9، 11، 15، 16، 18، 19 و 21 قانون مدیریت پسماندها و به استناد ماده 688 قانون مجازات اسلامی، از آنجائیکه اعمال مدیریت صحیح پسماندهای محصولات زراعی و از آن جمله گندم نقش مهمی در حفظ محیط زیست و بهبود وضعیت اقتصادی جامعه ایفا مینماید، لذا اجرای دستورالعمل مدیریت بهینه پسماندهای کشاورزی از جمله گندم در مزارع ضروری می باشد و بر اساس ماده 11 قانون مدیریت پسماند نظارت بر اجرای اجرای ضوابط و روشهای مصوب در زمینه مدیریت پسماند های کشاورزی به عهده سازمان محترم جهاد کشاورزی خواهد بود.گفتنی است بر اساس ماده ۴۵ قانون حفظ و احیای منابع طبیعی آتش زدن نباتات در مزارع و باغات، داخل یا مجاور جنگل بدون اجازه و نظارت مأموران جنگلبانی ممنوع اعلام شده است. 
خروج از نسخه موبایل