آغاز برداشت گلرنگ از 13 هکتار از مزارع شهرکشکسرای شهرستان مرند

آغاز برداشت ذرت علوفه ای از سطح ۲۹ هزار هکتار از مزارع کشاورزی استان قزوین
سپتامبر 4, 2022
رفع تصرف ۲۶ نقطه از نوار ساحلی استان بوشهر انجام شد
سپتامبر 4, 2022

معاون رئیس سازمان و مدیر جهادکشاورزی شهرستان ویژه مرند از آغاز برداشت گلرنگ از 13 هکتار از مزارع شهرکشکسرای شهرستان مرند خبر داد.

علی صیادی در گفتگو با خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی،  با بیان اینکه برداشت گلرنگ تا پایان دهه اول شهریور ماه  ادامه دارد گفت: در سال زراعی 1399-1400 سطح زیرکشت دانه روغنی گلرنگ در این شهرستان 3 هکتار بود اما در سال 1400-1401 سطح زیر کشت این گیاه به بیش از 13 هکتار افزایش یافته است و پیش بینی می‌شود در هر هکتار بیش از 1500 کیلوگرم دانه روغنی گلرنگ از مزارع این شهرستان برداشت شود.

وی با اشاره به اینکه گیاه گلرنگ در تناوب زراعی جایگزین مناسب برای گیاهان پر آب بر است، افزود: این گیاه جایگزین کشت گیاهان کم آب بر و مقاوم در برابر خشکسالی یکی از الگو‌های کشت در شهرستان مرند است.

صیادی افزود: کشت گلرنگ در شهرستان نسبت به سال قبل دو برابر شده و علت این افزایش پایین بودن نیاز آبی و استقبال کشاورزان منطقه از این محصول است، تغییر الگوی کشت با هدف مقابله با پدیده خشکسالی از عوامل انتخاب گیاه روغنی گلرنگ برای کشت در شهرستان مرند است.

وی با بیان اینکه در راستای اقتصاد مقاومتی، تغییر الگوی کشت و افزایش بهره وری در شرایط خشکسالی توسعه کشت گلرنگ یکی از اولویتهای این مدیریت می باشد افزود: عملکرد گلرنگ در شهرستان مرند 800 الی 1200 کیلو در هکتار می باشد که در شرایط خشکسالی و خرید تضمینی این محصول، کشاورزان از کشت گلرنگ درسالهای بعد استقبال می کنند . 

صیادی با بیان اینکه روغن گلرنگ به دلیل داشتن مقدار زیادی اسیدهای چرب غیراشباع، یکی از سالم ترین روغنهای نباتی به شمار می‌رود واصلاح بافت خاک، مبارزه با آفات و بیماریها و تناوب زراعی با محصولات دیگر از جمله‌ گندم دیم از دیگر مزایای کشت دانه‌های روغنی گلرنگ است ادامه داد: کاشت گیاه گلرنگ به لحاظ اقتصادی نیز مقرون به صرفه است زیرا این محصول بازارپسندی بسیار خوبی دارد به گونه ای که هر کیلو گل آن بین 6 تا 7 میلیون ریال به فروش می رسد.

وی با بیان اینکه دانه روغنی گلرنگ در طول مدت برداشت فقط به دو مرحله آبیاری نیاز دارد و با توجه به کمبود آب و خشکسالی که شهرستان مرند با آن مواجه است،کاشت این محصول در مقایسه با سایر محصولات جالیزی و… مزیت بهتری دارد ادامه داد: در صورت کشت گلرنگ، ضمن اجرای عملیات زراعی با توجه به خصوصیات زراعی گلرنگ موجب افزایش تولید گندم در واحد سطح بعد از زراعت گلرنگ در مزرعه می‌شود.

گفتنی است گلرنگ که به ترکی به آن « فطیر گلی » گفته می شود، بومی ایران بوده و از قدیم الایام جهت رنگرزی و تزئین فطیر و به عنوان گیاه داروئی مورد استفاده قرار می گرفت. اما امروزه از دانه گلرنگ که شبیه گندم و به رنگ سفید است ، روغن استخراج می شود که بسیار با ارزش است. بنابراین از گلچه های گلرنگ به عنوان گیاه داروئی، همچنین در رنگرزی و تزئین، از دانه برای استخراج روغن و از شاخ و برگ آن به عنوان علوفه دام استفاده می شود.