صادرات سیب قره قرمز اهر به آنسوی مرزها

شهرستان اهر قطب دامپروری در استان آذربایجان شرقی است
آگوست 22, 2022
ارائه گزارش عملکرد وزارت جهاد کشاورزی دولت سیزدهم به مردم
آگوست 24, 2022

مدیر جهادکشاورزی شهرستان اهر گفت: میزان تولید سیب قره قرمز در اهر سالانه حدود یکهزار و ۷۵۰ تن از ۵۰۰ هکتار سطح زیرکشت این نوع سیب در شهرستان است.

علی نجفی در گفتگو با خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی،  با بیان اینکه هفت هزار و ۵۰ هکتار از اراضی باغی شهرستان اهر مربوط به باغات سیب این شهرستان است افزود:  شش هزار و ۹۰۰ هکتار از باغات سیب شهرستان اهر بارور و ۱۵۰ هکتار غیر بارور هستند بر این اساس هر سال در شرایط مطلوب و طبیعی ۱۵۰ هزار تن سیب سر درختی در این شهرستان تولید می شود.

وی افزود: از این مقدار اکثریت ارقام تولیدی سیب لبنانی زرد و سبز می باشد البته سیب قره قرمز در ۵۰۰ هکتار پرورش و برداشت می شود که عطر و طعم خاص خود را داشته و جزو سیب تابستانی به حساب می آید و به صورت تازه خوری مصرف می شود.

نجفی گفت: پرورش سیب بومی قره قرمز یا قیزیل آلما که بومی این شهرستان است برای ۲هزار و ۸۰۰ نفر اشتغال غیرمستقیم و یکهزار و ۴۰۰ نفر اشتغال مستقیم ایجاد کرده است.

کارشناس مسئول باغبانی شهرستان اهر نیز گفت: از سیب قره قرمز یا قزل آلما برای تولید مربا به خصوص تولید سرکه سیب استفاده می شود که کیفیت این سرکه سیب نسبت به دیگر سرکه های سیب بالا است.

رسول دوستی با بیان اینکه عملکرد سیب قره قرمز نسبت به ارقام دیگر سیب در شهرستان اهر بالاست افزود: عملکرد سیب در شهرستان اهر 25 تن در هکتار است در حالیکه عمکرد سیب قره قرمز 35 تن در هکتار است و کشاورزان پیشرو در شهرستان تا 140 تن در هکتار نیز از این رقم برداشت کرده اند.

وی بیان کرد: سیب قره قرمز اهر علاوه بر اینکه در شهرستان اهر عرضه می شود به تهران و استان های هم جوار نیز ارسال می شود.

دوستی با بیان اینکه این نوع سیب شهرستان اهر مشتریان خاص خود را در کشورهای حاشیه خلیج فارس، روسیه و عراق دارد، افزود: به صورت سالانه و در فصول برداشت سیب قرمز این محصول به طور مرتب به کشورهای یاد شده صادر می شود.

دوستی همچنین با بیان اینکه ضرورت دارد صنایع تبدیلی در شهرستان اهر راه اندازی شود، گفت: اکنون به صورت محدود و به صورت مشاغل خانگی چیپس میوه به صورت خشک در منطقه تولید می شود.

وی زمان برداشت سیب قره قرمز را در شهرستان اهر از اواخر تیرماه تا اواخر مرداد ماه اعلام کرد و افزود: شهرستان اهر در تولید سیب و سطح زیر کشت آن در آذربایجان شرقی مقام سوم را دارد.

کارشناس مسئول صنایع تبدیلی جهاد کشاورزی شهرستان اهر نیز گفت: مسئولان برای ایجاد صنایع تبدیلی در این شهرستان بی تفاوت هستند طوری که بانک ها و موسسات مالی برای ایجاد صنایع تبدیلی در شهرستان مانع می‌شوند و مشارکتی ندارند.

صفر فرضی اظهار کرد: اکنون ۲۳ واحد صنایع تبدیلی کشاورزی در شهرستان اهر فعالیت می کنند که از جمله رب و پوره سیب از تولیدات آنها بوده اما با این حال واحد تولید پوره در شهرستان که ظرفیت تولید ۱۵هزار تن را داشت از معاونت غذا و داروی علوم پزشکی تاییدیه نگرفت.

وی افزود: در بخش سردخانه اهر توسعه مناسبی یافته و اکنون ۳۵ هزار تن ظرفیت دارد البته سردخانه ۱۰ و ۱۲ هزار تنی شهرستان نیز نیمه تمام است که باید به زودی به اتمام برسد.

باغدار اهری نیز گفت: خاک و آب و هوای شهرستان اهر مناسب برای کاشت سیب قره قرمز است و در باغ شخصی او که  1.5 هکتار مساحت دارد سالانه به طور میانگین 20 تن سیب قره قرمز تولید می شود.

جلال حسن زاده که بازنشسته بانک تجارت است و حدود 20 سال است که به کاشت محصولات مختلف از جمله سیب قره قرمز مشغول است افزود:  امسال وضعیت محصول نسبت به سال قبل بسیار خوب است.

گفتنی است آذربایجان شرقی در تولید سیب معمولا مقام دوم کشور را دارد و شهرستان های مراغه و میانه ، اهر و شهر زنوز مرند سیب های آبدار و خوشمزه ای دارند که در سطح جهان شناخته شده است.