آغاز برداشت گندم از مزارع غلات شهرستان هوراند

رونمایی از هشت رقم بذر جدید موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور در مراغه
جولای 24, 2024
تولید بیش از 100 میلیون اصله نهال در فاز دوم طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت/ تاکید بر حمایت دولت چهاردهم بر اجرای طرح با تامین اعتبار
جولای 27, 2024

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان هوراند از آغاز عملیات برداشت گندم از سطح هفت هزار و 800 هکتار از مزارع کشاورزی این شهرستان خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، سیدرضا تاج الدینی گفت: با توجه به بارش‌های مناسب فصل بهار و به برکت اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها، شاهد افزایش عملکرد خیلی خوب مزارع این شهرستان در تمامی ارقام و در روستاهای مختلف نسبت به سال‌های گذشته هستیم و این میزان افزایش تولید نوعی رکورد شکنی برای شهرستان محسوب شده که با وجود شرایط آب و هوایی مناسب و بارندگی‌های خوب، استفاده از بذر و تاریخ کشت مناسب، مصرف بهینه کودهای ازته، فسفاته و پتاسه، کنترل بموقع و موثر عوامل خسارت‌زا، مدیریت بهینه مزارع توسط کشاورزان در کنار سایر اقدامات فنی کارشناسان در قالب طرح جهش تولید در دیمزارها محقق شده است.

وی توضیح داد: عمده ارقام گندم کشت شده در مزارع شهرستان هوراند شامل ارقام ایوان، جام، صدرا، رصد، باران و آذر2 است و عملیات برداشت این محصول استراتژیک از چند روز گذشته یعنی 15 تیر آغاز شده و تا اواخر مرداد ادامه خواهد داشت.

مدیرجهاد کشاورزی شهرستان هوراند افزود: به‌منظور خرید تضمینی گندم مازاد بر نیاز کشاورزان تعداد دو مرکز خرید گندم به اسامی تعاونی هوراند، تعاونی مجیدآباد در این شهرستان فعال شده و آماده خرید گندم تحویلی کشاورزان بر اساس قیمت خرید تضمینی دولت که به مبلغ 175 هزار ریال برای هر کیلوگرم محصول گندم ابلاغ شده، است.

 وی ادامه داد: کشاورزان محترم می‌توانند با هماهنگی مسئولان خرید نسبت به تحویل محصول تولیدی خود اقدام کنند.

تاج الدینی خاطرنشان کرد: به کشاورزان توصیه می‌شود به‌منظور کاهش تلفات در امر برداشت گندم که تاثیر مستقیم بر میزان تولید و در آمد کشاورزان دارد، از ورود کمباین‌های فاقد برچسب معاینه فنی به مزارع جلوگیری کنند و با حضور در مزرعه در زمان برداشت به کار کمباین‌داران نظارت کافی داشته باشند.

وی یادآور شد: در حال حاضر 30 دستگاه کمباین در عملیات برداشت گندم شهرستان فعالیت داشته و پنج گروه کارشناسی کنترل ضایعات برداشت در سراسر شهرستان هوراند را بر عهده دارند که علاوه بر نظارت بر کارکرد و تنظیمات کمباین‌ها، توصیه‌های فنی را برای کمباین داران و کشاورزان ارائه می‌کنند.

 

خبرنگار: مهسا رمضانی