بریکس رب گوجه فرنگی چیست؟
ژانویه 5, 2020
محصولات غذایی گلخانه ای سروبان
8 محصول گلخانه ای سود آور
ژانویه 15, 2020

محصولات کشاورزی را می توان به چهار نوع محصولات طبیعی و محصولات ارگانیک و محصولات سالم و محصولات تراریخته دسته بندی کرد.

محصولات کشاورزی طبیعی

محصولات کشاورزی طبیعی محصولات با طعم و کیفیت خوب و در این محصولات ، مواد شیمیایی مصنوعی استفاده نشده است و در مناطق مختلفی که دارای شرایط خاص هستند کشت می شوند ، در کشت و تولید محصولات به دلیل ویژگی های آب و هوایی و شرایط خاص اکولوژی دیم و مرتع و جنگل و دسترسی نداشتن به مواد شیمیایی به طور معمول از هیچ نوع مواد شیمیایی استفاده نکرده است.

به زبان دیگر محصولات طبیعی حاصل تولید و کشت در مناطق وحش دست ‌نخورده و طبیعی هستند و انسان ها در روند تولید این محصولات کشاورزی طبیعی هیچ گونه دخالتی ندارد و فقط وظیفه چیدن آنها را دارند که این دسته در سامانه خرید و فروش محصولات کشاورزی جای دارد.

محصولات کشاورزی ارگانیک

روند تولید ، دسته بندی ، نگهداری ، فرآوری ، جابجایی ، شرایط کاری و اجتماعی ، برچسب گذاری و پیرو یک گواهی معتبر و استاندارد جهانی ، ملی ارگانیک و یا منطقه ای است و کلیه استاندارد های محیط زیستی و بهداشتی و ایمنی و اجتماعی رعایت کرده است.

محصولات کشاورزی ارگانیک حاوی کیفیت و طعم واقعی و حاوی میزان زیاد تری از ویتامینها و املاح معدنی و آنتی اکسیدانها و … می باشد و عاری از تمام مواد شیمیایی و آفت کش ها و عناصر و فلزات سنگین و مواد مضر و مصنوعی و سمی و حتی افزودنی های شیمیایی مضر غذایی است و طبعا سالم تر و خوشمزه تر است که این دسته هم در سامانه خرید و فروش محصولات کشاورزی قرار گرفته.

محصولات کشاورزی سالم

محصولات کشاورزی سالم به دو نوع محصولات با عملیات خوب کشاورزی و محصولات کشاورزی گواهی شده تقسیم میشوند ، منظور از عملیات خوب کشاورزی ، جی ام پی است.

تمام عملیات اصولی در تولید و کشت محصولات کشاورزی ، در مراحل کاشت و داشت و برداشت و جداسازی و بسته بندی و انبار کردن و جابجایی محصول رعایت می‌شود و دارای حد استاندارد آلاینده ها و مقدار کمی سموم و … بوده و سازمان بازرسی گواهی کننده تایید کننده آن است ، پس قطعا این گروه هم در سامانه خرید و فروش محصولات کشاورزی قرار دارند.

محصول جی ام پی

محصول جی ام پی نیز محصول کشاورزی است که تولید و کاشت آن‌ از طریق استفاده نکردن و یا استفاده در حد مجاز از مواد شیمیایی مضر صورت می پذیرد ، کنترل یک موردش ، مثل عدم وجود نیترات و نیتریت و … مطابق با استانداردهای مربوط به آن صورت می پذیرد.

روند بازرسی برای محصولات جی ام پی به صورت موردی است و در محصولات جی ام پی رابطه ی گواهی صادر می شود در کل این محصولات در بازار به عنوان محصولات کشاورزی سالم عرضه می شوند که در ایران نشان سیب سلامت برای این نوع محصولات کشاورزی می باشد.

محصولات کشاورزی تراریخته

تراریخته دستکاری موجودات ژنتیکی است یا به عبارت دیگر تراریخته محصولات کشاورزی هستند که با وارد کردن ژن خاصی به محصولات کشاورزی ویژگی‌هایی مانند مقاومت بالا در برابر کم آبی یا شوری و در مقابل آفت‌ پیدا می‌کند که البته محصولات کشاورزی از قدیم‌ اصلاح نژاد می شده اند مانند قلمه زنی ولی از سال هزار و نهصد و هفتاد که تکنولوژی دستکاری ژنی اختراع شد این فن‌آوری با اسم به نژادی وارد کشاورزی شده است.

در حین این که اصلاح ‌نژاد در محصولات قدیمی بیشتر با دو رگ گیری انجام می‌شده متخصصین کشاورزی بر این باورند که روش‌های قدیمی و سنتی بسیار بهتر از راه های ژنتیکی است زیرا هیچ گونه اختلافی با روند رشد طبیعی محصولات کشاورزی ندارند و طبق همان مسیر طبیعی محصولات و میوه‌ها تولید خواهند شد ولی پس میتوان نتیجه گرفت که این دسته در سامانه خرید و فروش محصولات کشاورزی جایی ندارد.

سروبان بهترین و تخصصی ترین بستر برای خرید و فروش محصولات کشاورزی
کارشناسان سروبان با شما تماس خواهند گرفت

مزایای استفاده از سامانه خرید و فروش محصولات کشاورزی برای خریداران

با درست شدن سامانه خرید و فروش محصولات کشاورزی آنلاین تغییرات بسیاری در روش های خرید کردن پیش آمده از مزایای خرید اینترنتی می توان به این موارد اشاره کرد:

صرفه جویی در وقت

خریدار می تواند با چند کلیک در خانه خود خرید های خود را انجام دهد و محصول کشاورزی مورد نیاز خود را در کمترین زمان به دست آورند و اما در آن طرف در خرید قدیمی باید ساعت ها وقت گذاشت تا آنچه مدنظر است را بدست آورد.

صرفه جویی در هزینه

وقتی به صورت اینترنتی به خرید و فروش محصولات می پردازیم هزینه ایاب و ذهاب کلا حذف خواهد شد و محصولات کشاورزی که در سامانه خرید و فروش محصولات کشاورزی در اختیار مشتری قرار میگیرد با قیمتی کمتر است و در بیشتر مواقع با تخفیفات وسوسه انگیز بفروش میرسند.

امکان مقایسه محصولات مشابه

در فروشگاه های آنلاین این حسن را دارد که محصولات کشاورزی مشابه را با یکدیگر مقایسه کنید اما در صورتی که در خرید سنتی ممکن است مجبور به زیر و رو کردن تعداد زیادی مغازه باشید تا دو یا چند محصول از نوع خاصی را با هم مقایسه کنید.

تنوع محصولات

از عواملی که باعث شده خرید اینترنتی نزد مردم بسیار بیشتر انجام گیرد تنوع محصولات کشاورزی میباشد کلا در فروشگاه های دیجیتالی از یک محصول کشاورزی چند نوع در سایز و رنگ های مختلفی وجود دارد و کاربر می تواند با اختیار ، انتخاب بسیار بیشتری نسبت به بازار سنتی داشته باشد.

قابلیت راحت پیدا کردن محصول مورد نظر

در اکثر مواقع برای ما پیش آمده که به دنبال محصولی خاص می گشتیم و در مغازه و فروشگاه های بازار سنتی آن را پیدا نکرده ایم یا بعد از زمان بسیاری گشتن آن را پیدا کردیم به طوری که می توان نام آن محصول کشاورزی را در موتور جست و جو گوگل سرچ کرد و در سامانه خرید و فروش محصولات کشاورزی که این محصول را دارند پیدا کرد.

محصولات کشاورزی که میتوان در زمستان کشت کرد

قبل از نام بردن این محصولات برای کاشت در فصل زمستان گفته می شود که این محصولات کشاورزی مناسب مناطق سرد هستند پس مناسب تر است حتماً به این نکته توجه کنید که اگر در منطقه های سرد زندگی می کنید و قصد کاشتن محصول کشاورزی مطلوبی را در فصل زمستان دارید تلاش کنید محصولاتی را برگزینید که بتوانید تا قبل از یخ بستن زمین و در تایم استراحت خودتان در فصل زمستان آن ها را بکارید در ضمن میتوانید این محصولات را در سامانه خرید و فروش محصولات کشاورزی پیدا کنید و خریداری کنید.

توت فرنگی

می توانید توت فرنگی خفته را در زمستان سفارش داده که خیلی ارزان تر از توت فرنگی گلدانی است ، می‌توان در بهار نسبت به خریداری آن اقدام نمود خیلی آسان ریشه های عنکبوتی شکل این محصول را در دل خاک قرار داده و با خاک روی آن را بپوشانید این محصول کشاورزی بی برگ را به حال خود رها کنید تا به محض اینکه از خاک سر بیرون بیاورد جالب است این موضوع را بدانید که بوته های توت فرنگی بدون این که احتیاج به کاشت دوباره داشته باشد برای دو الی سه سال برای شما محصولات عالی و باکیفیتی را تولید میکنند.

مارچوبه

خیلی کم پیش می آید از طریق بذر رشد کند و عمدتا به عنوان دسته ای از ریشه ها در آخر های فصل زمستان مورد کاشت قرار میگیرد برای کشت این محصول کشاورزی در فصل سرد زمستان حتما ریشه ها را در عمق بیست و پنج سانتی متری درون زمین کاشته بعد از آن خواهید دید که با گذشت زمان این گیاه با جوانه زنی در وسط هر ساقه به بیرون رشد کرده ، بهتر است آن را با پنج سانتیمتر خاک و کود کامل بپوشانید.

ویژگی های مارچوبه

بعد از آن در بهار مخلوط کود و خاک را کنار زده و همان گونه که مارچوبه ها مثل نیزه به سمت آسمان رشد کرده اند اگر حفره ای در اطراف آن درست شده آن را کامل بپوشانید ، به این امر توجه کنید مارچوبه های کاشته شده برای برداشت در همان سال اول به اندازه ی معمول و مورد نیاز رشد نمیکند اما احتیاجی نیست که این کار مشکل را هر ساله انجام دهید زیرا کاشت این محصول کشاورزی به مدت ده سال برایتان تولید پلکانی دارد.

ریواس

ریشه های محصول ریواس شبیه به ریشه های هویج درهم است کاشت محصول ریواس کاملا آسان بوده و در واقع شما می توانید در حینی که ساقه ریواس را در بالا قرار می دهید آن را در یک گودال با عمق کم کاشته ولی مد نظر داشته باشید که باید آنها را به زمین چسبانده و می توان ظرف مدت زمان پنج سال یا بیشتر به برداشت این محصول کشاورزی بپردازید و اما این امر را فراموش نکنید که قبل از این که محصول کشاورزی از حد معمول کمتر شود باید دوباره به آن اضافه کنید.

ترب کوهی

ترب کوهی را اگر زیر پنج سانتی متر خاک زمین قرار دهید به سرعت رشد خواهد کرد که به مقدار زیادی ترب کوهی می رسید در موعد مقرر برای اولین بار شما می توانید تعدادی از ریشه های ترب کوهی را از یک سوء در خاک فرو برده سپس می بینید که با سرعت ، تعداد زیادی از ترب کوهی به دست میاید ، به این موضوع توجه کنید که ترب کوهی جزء محصولات تجاوز کننده است و رشد آن بسیار گسترده بوده ، متذکر می شوم که ترب کوهی را در فضایی محدود یا گلدان کاشته ، لازم به ذکر است که ترب کوهی محصولی دائمی است و به طور خیلی زیاد و بدون کاشت مجدد رشد می کند.

سیب زمینی

سیب زمینی های تهیه شده را با یک نگاه کلی به قطعات چهار الی پنج سانتی تقسیم کرده ، بهتر است از سیب زمینی های ارگانیک استفاده کنید زیرا اگر آن ها خراب باشند رشد قابل توجهی ندارد ، کاشت سیب زمینی در فصل زمستان انجام دهید بهتر است.

کاشت سیب زمینی

به این امر توجه کنید که باید سیب زمینی ها را در عمق بیست سانتی در زمین کاشت ، همینطور باید قسمت هایی از سیب زمینی را که بدون پوست است رو در حالت رو به بالا قرار داده و درست مثل دیگر محصولات تا زمان رشد که از خاک سر بیرون آورد ، کاملا در درون دل خاک دفن کرده و قابل توجه است که سیب زمینی یک محصول سالیانه بوده که باید هر سال برای کاشت آن اقدام کرد.

سیر و پیاز

از دیگر محصولاتی که میتوان برای تولید در فصل سرد زمستان به آن پرداخت سیر و پیاز است که قبل از هرکاری برای تولید این محصول اگر سیر و پیاز را توسط تخم هایشان بکارید باید تایم زیادی را برای برداشت آن ها بگذارید که ممکنه لازم شود تا اول فصل بهار صبر کرده و بعد نسبت به برداشت محصول خود اقدام کنید.

کاشت سیر و پیاز

ولی اگر شما این محصول ها را موقعی که در مرحله پیازچه و یا کوچک اند بکارید میشود زودتر از موعد نسبت به برداشت اقدام کنید و سیر و پیاز خود را در از وسط بهمن ماه تا پایان اسفند ماه برداشت کنید و برای کاشت سیر و پیاز باید آن ها را با نوک شان که بسیار تیز است در دل زمین کاشته و روی شان را کامل بپوشانید دقت کنید که کاشت و برداشت سیر و پیاز مصرف سالانه است و باید برای کشت آنها هر سال برنامه ریزی کنید و زمین های مورد نظر را انتخاب کنید.

نویسنده: حسین احمدی