گامهای موثردر اصلاح شیوه کشاورزی پر بازده با ترویج الگوی تولید محصولات اقتصادی

کاشت آزمایشی انار واندرفول درکوار
اکتبر 17, 2022
ششمین جشنواره انار و انجیر در نوردوز جلفا برگزار شد
اکتبر 19, 2022

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کرمان گفت: از مهمترین محصولات زراعی و دامی که به جهت اقتصادی بودن در شهرستان کرمان ترویج شده است می توان به کشت گلرنگ، تریتیکاله ، کینوا و زیره سبز،ماهیان خاویاری و پرورش زالو اشاره نمود.

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کرمان، امیر عباس نخعی نژاد مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کرمان  گفت: گلرنگ با بذور اصلاح شده گلمهر و گلدشت  که از کیفیت گل و دانه مناسب و مطلوب برخوردار هست از لحاظ اقتصادی و اشتغال(خصوصا  در بخش های گلباف و شهداد ) از محصولاتی است که مورد استقبال کشاورزان در بسیاری از نقاط شهرستان  واقع شده و سطح زیر کشت آن در حال افزلیش می باشد.

وی افزود گیاه دیگری با نام تریتیکاله که متعلق به غلات است و به علت داشتن ظرفیت بالای تولید و تغذیه در تامین بخشی از نیاز علوفه ای می تواند نقش مهمی داشته و کشت آن نیزمورداستقبال کشاورزان  واقع شده است که کشت در زمین های  سنگلاخی و با حاصل خیزی کم و همچنین سازگاری به گستره وسیعی از اقلیم اعم از سرد وگرم از مزایای کشت تریتیکاله است و با توجه به اینکه تریتیکاله ازقدرت رقابت اکولوژیکی بیشتر با علف های هرز به دلیل رشد سریع تر برخوردار است، وقوه نامیه بیشتر و قدرت استقرار بهتر نسبت به گندم و جو دارد و همچنین امکان استفاده دو منظوره به صورت مصرف دانه ای و علوفه ای مورد اسقبال قرار گرفته است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کرمان خاطر نشان کرد کینوا نیز از گیاهان اقتصادی شهرستان می باشد که شبیه به غلات است و عضو خانواده چغندر و اسفناج می باشد. به خاطر رشد خوب در بدترین و دشوارترین شرایط آب و هوایی رشد نموده  و توجیه اقتصادی دارد. کِشت این گیاه به دلیل مقاومت بالای آن در کم آبی اقتصادی است و به راحتی می تواند جایگزین محصولات با نیاز آبی بالاتر گردد.

 وی ادامه داد: زیره سبز نیز گیاهی با توجیه اقتصادی که اگر تاریخ مناسب جهت کاشت و موارد فنی کاشت تا برداشت رعایت شود بسیار اقتصادی بود و ترویج کشت آن انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه بحران آب و شرایط آب و هوایی کشور این ضرورت را به وجود می آورد که در مباحث سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی توجه بیشتری به کشت گیاهانی که میزان آب بری کمتری دارند صورت گیرد،  افزود:  یافتن گونه‌های گیاهی سازگار با شرایط آب و هوایی کشور در سطوح مختلف مورد توجه قرار گرفته است.

گفتنی است از محصولات شیلاتی که اخیرا توصیه شده و اقتصادی می باشد ، پرورش ماهیان خاویاری و زالو بوده است.