آغاز برداشت طلای سرخ از مزارع استان چهارمحال و بختیاری

سالانه 10 میلیون هکتار طرح‌های آبخیزداری در کشور اجرایی می‌شود
اکتبر 26, 2022
پیش بینی کاشت 397 هزار هکتار گندم در فارس
اکتبر 26, 2022

مجری طرح کشت گیاهان دارویی استان چهارمحال و بختیاری گفت :برداشت زعفران در استان چهارمحال و بختیاری از ۲۵۰ هکتار کشت این طلای سرخ آغاز شده است

به گزارش خبرنگار ایانا در استان چهارمحال و بختیاری،برداشت زعفران در استان چهارمحال و بختیاری از 250 هکتار کشت این طلای سرخ آغاز شده است. پیش‌بینی می‌شود در هر هکتار 7 تا 8 کیلوگرم زعفران برداشت شود.

 یزدان احمدزاده، مجری کشت گیاهان دارویی جهاد کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری، امروز در جمع خبرنگاران در آغاز برداشت زعفران استان، اظهار داشت: باتوجه به تغییر اقلیم کشور، باید به سمت تغییر الگوی کشت حرکت کرد که در این بین کشت گیاهان دارویی یکی از اولویت‌های سازمان جهادکشاورزی است.

وی مطرح کرد: نزدیک به هزار و 600 هکتار سطح زیرکشت گیاهان دارویی استان چهارمحال و بختیاری است که از این میزان حدود 250 هکتار به کشت زعفران با میانگین تولید حدود 7 تا 8 کیلوگرم در هکتار، اختصاص یافته است.

مجری کشت گیاهان دارویی جهاد کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: به دلیل بالا بودن ارتفاع استان چهارمحال و بختیاری از سطح دریا و نوع آب و هوای این استان، ظرفیت بسیار خوبی برای کشت زعفران وجود دارد، این مباحث موجب شده زعفران این استان از میزان ماده موثره برخوردار شود که به طبع آن میزان رنگ، طعم و عطر خیلی خوبی داشته باشد

احمدزاده گفت: زعفران یک گیاه اقتصادی است و می‌توان گفت یکی از گران‌ترین محصولات کشاورزی زعفران است که اشتغالزایی بالایی دارد، این گیاه کم‌ آب‌بر است و باتوجه به خشکسالی‌ها، یکی از سیاست‌های سازمان جهاد کشاورزی کشت و توسعه این محصول است و کشاورزان نیز به همین دلایل مشتاق کشت زعفران هستند.

وی گفت: بهتر است زعفران قبل از طلوع آفتاب برداشت شود، معمولا زمان برداشت این محصول از اواخر مهرماه تا اوائل آذرماه بستگی به اقلیم منطقه دارد، زمانی که زعفران برداشت می‌شود پر کردن زعفران صورت می‌گیرد و به 4 دسته زعفران نگین یا سرگل، زعفران پوشال، دسته و کنج یا ریشه تقسیم می‌شود.

احمدزاده در پایان خاطرنشان کرد: متوسط عملکرد زعفران در صورت رعایت کامل اصول زراعی در استان چهارمحال و بختیاری بین 7 تا 8 کیلوگرم است که از کیفیت بالایی نیز برخوردار است. اشتغالزایی این گیاه در هر هکتار زعفران بین 200 تا 250 نفر در روز است. این گیاه در طول تابستان نیاز به آب ندارد بلکه در پاییز و اخر اسفند یا اول بهار نیاز به آبیاری دارد، زعفران استان چهارمحال و بختیاری به کشورهای خلیج و حتی استان‌های دیگر کشور صادر می‌شود.