آغاز برداشت محصول چغندرقند از مزارع شهرستان میاندوآب

برگزاری کارگاه آموزشی طرح جهش تولید در دیمزارها برای کشت پاییزه محصولات زراعی دیم در آذربایجان شرقی
اکتبر 3, 2022
برداشت لوبیا از مزارع اقلید
اکتبر 4, 2022

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان میاندوآب از آغاز برداشت محصول چغندرقند از مزارع زیر کشت این محصول در سطح شهرستان خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان غربی، علی دیانتی در جریان این بازدید با اشاره به اهمیت استراتژیکی و اقتصادی محصول چغندرقند گفت: امسال ۴۱۰۰ هکتار از اراضی زراعی شهرستان میاندوآب به کشت محصول چغندرقند اختصاص یافته بود که پیش بینی می شود حدود ۲۴۶ هزار تن چغندرقند از اراضی زیر کشت این محصول برداشت شود.

وی افزود: در راستای تحقق سیاستهای ستاد احیای دریاچه ارومیه با ترویج تکنیک های جدید آبیاری با رویکرد کاهش مصرف آب در کشت این محصول، تغییر الگوی کشت و توسعه آرایش کشت۶۰×۴۰، استفاده از نوار آبیاری تی تیپ، کشت چغندرقند بصورت نشائی و واکاری، استفاده از ارقام مقاوم به خشکی و …. در حد قابل توجهی مصرف آب در این محصول کاهش یافته است. 

دیانتی خاطر نشان کرد: بعد از مرکز استان بزرگترین خزانه تولید نشاء چغندرقند به مساحت ۴ هکتار در روستای گوگ تپه شهرستان میاندوآب کشت شده که نشا تولیدی علاوه بر تأمین نیاز شهرستان، در سطح استان نیز توزیع می شود.

وی بالا بردن ضریب بهره وری مصرف آب در بخش کشاورزی، یکنواختی مزرعه، افزایش عملکرد در واحد سطح، کاهش مصرف نهاده های کشاورزی از جمله بذر، سموم نباتی، … سهولت کنترل علف های هرز و کاهش هزینه های کارگری بویژه در عملیات وجین را از مزایای کشت نشائی چغندرقند برشمرد.

مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب اذعان داشت: هماهنگی های لازم با کارخانجات قند استان و شهرستان در خصوص تسریع در تحویل محصول چغندرقند جهت آزادسازی اراضی زیر کشت این محصول و پرداخت به موقع مطالبات چغندرکاران انجام گرفته است.