آغاز برداشت پشم از نژاد قوچ ماکویی در مرند

آغاز برداشت گندم از گندمزارهای فسا
می 27, 2024
آغاز برداشت چغندرقند پاییزه در داراب
می 27, 2024

معاون رئیس سازمان و مدیر جهادکشاورزی شهرستان ویژه مرند از وجود 42 هزار راس نژاد گوسفند ماکویی در منطقه یکانات خبرداد.

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، اسماعیل الهیاری در شهر یامچی گفت: پشم نژادگوسفند ماکویی، با توجه به ظرافت، بلندی، سفیدی و یکدست بودن تارهای آن از کیفیت بالایی برخوردار بوده و برداشت پشم از این نژاد آغاز شده است.

 وی ادامه داد: شهرستان مرند دارای 280 هزار راس گوسفند و بز بوده که بیش از80 هزار راس آن در بخش یامچی و همچنین 42 هزار راس نژاد گوسفند ماکویی در منطقه یکانات پرورش داده می‌شود و در هر دوره برداشت پشم در شهرستان، بیش از 75 تن با ارزش ریالی 7 میلیارد تومان پشم گوسفند تولید می‌شود که 10درصد تولید پشم استان را به خود اختصاص داده است.

الهیاری با اشاره به نبود صنایع فرآوری و تبدیلی پشم در شهرستان مرند گفت: با توجه به نبود کارخانه‌های ریسندگی و تبدیلی متاسفانه این پشم به‌صورت بازاری در میدان‌ها توسط دلالان به فروش می‌رسد و دامدار از سودش آن طور که باید نمی‌تواند بهره ببرد لذا از بخش خصوصی برای احداث کارخانه‌های فرآوری پشم حمایت می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه پشم این نوع نژاد را با همه نوع رنگ می‌توان رنگرزی و رنگ‌آمیزی کرد، افزود: مقدار تولید پشم از این نوع نژاد برای قوچ از 2.5 تا سه کیلوگرم، میش بیش از 1.5 تا 2.5 کیلوگرم و برای بره از 850 تا یک‌هزار و 100 گرم بر اساس سن، نر و ماده بودن آنها تولید می‌شود.

الهیاری توضیح داد: این نژاد در حال حاضر در منطقه یکانات (یکان کهریز چهار هزار راس، یکان علیا هفت هزار راس، روم قویسی هزار و 600 راس، مرکید خرابه 800 راس، امیرآباد 12 هزار راس، یکان سعدی پنج هزار راس، اصل کندی دو هزار راس، شامقلی دو هزار راس، موغلو 650 راس، ینگجه یارانمیش دو هزار راس، آغ کهریز 1500 راس، عرب کهریزی یک هزار و 500 راس و ینگجه کرد دو هزار راس ) جمعاً 42 هزار راس گوسفند و بز و 25 هزار بره و بزغاله پرورش داده می‌شود و این مدیریت از سال 68 به بعد، طرح‌هایی به‌منظور اصلاح نژادی در چهار گله با مشارکت بهره‌برداران اجرا کرده که بهترین نژاد پرورش داده شده نژاد ماکویی بوده است.

وی ادامه داد: میزان گوشت تولیدی براساس نر و ماده بودن و سن آنها در این نژاد مختلف و وزن قوچ‌های دارای سن چهارتا پنج ساله، تا 70 الی 80کیلوگرم و وزن لاشه آنها به 30 الی 40 کیلوگرم نیز می‌رسد و بره‌های نر که صرفاً در راستای پرواربندی پرورش می‌یابند، در یک سالگی و بهترین موقعیت پرواربندی، وزنشان 55 تا 60 کیلوگرم می‌رسد.

الهیاری خاطرنشان کرد: از آنجا که از انواع پشم تولیدی می‌توان در موارد مختلف استفاده کرد، لذا این مهم می‌طلبد تا در شهرستان اقدام به ایجاد صنایع تبدیلی در این زمینه کرد که مقدمه آن ایجاد کارخانه پشم است.

 

خبرنگار: مهسا رمضانی