آغاز برداشت گل گاوزبان از سطح ۲۴ هکتار از مزارع استان قزوین

آغاز برداشت گلرنگ اندیکا
ژوئن 1, 2024
آغاز برداشت گل محمدی از باغ‌های گیلان
ژوئن 1, 2024

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: عملیات برداشت گل گاوزبان از سطح ۲۴ هکتار از مزارع منطقه الموت شهرستان قزوین آغاز شده است.

به گزارش خبرنگار ایانا در قزوین، محمد پیله فروش بیان کرد: تا پایان فصل برداشت در اواخر تیرماه سال جاری از این میزان سطح زیر کشت حدود ۳۰۰ الی۷۰۰ کیلوگرم در هکتار گاوزبان تر برداشت شود.

وی میانگین برداشت گل گاوزبان خشک در مزارع این منطقه در هر هکتار ۱۰۰ الی ۱۵۰ کیلوگرم برآورد کرد.

پیله فروش روستاهای یارود، عباسک، کلمین، سنبل آباد، ازگنین علیا و سفلی در منطقه الموت غربی را از روستاهای مهم کشت این محصول در استان ذکر کرد.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین با بیان اینکه گل گاوزبان گیاهی علفی است که ۴۰ الی ۷۰ سانتی متر طول دارد و از دانه آن در تهیه روغن استفاده می‌شود.

وی توضیح داد: این گیاه در مناطق کوهستانی سردسیر و نیمه مرطوب که در طول بهار و تابستان دارای باران متناوب هستند و در استان‌های مازندران و گیلان در مناطق کوهستانی و نیمه مرطوب وجود دارد.

پیله فروش افزود: بذر گاوزبان طی پنج الی ۲۱ روز در دمای ۲۱ درجه سانتیگراد جوانه می‌زند و می‌توان اواخر اسفندماه درمزارع کشاورزی کشت کرد.

این مسئول خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه در تولید این محصول از کود و سموم کشاورزی استفاده نمی‌شود می‌توان در صورت تامین اعتبار لازم، مناطق مستعد استان را برای تولید گل گاو زبان شناسایی تا بتوانند گواهینامه ارگانیک این محصول را دریافت کنند.

 

خبرنگار: کیانوش کاکاوند