استان اصفهان سرآمد تولید گلرنگ در کشور

آغاز برداشت گیلاس از باغ های شهرستان البرز
ژوئن 27, 2022
کشت پنبه منبعد به صورت کشت قراردادی و برداشت آن مکانیزه می شود
ژوئن 28, 2022

اصفهان با تولید شش هزار تن دانه گیاه گلرنگ بیشترین تولید را در کشور از آن خود کرده و این محصول به‌دلیل رنگ‌های طبیعی و خواص دارویی صادر می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اصفهان، کیوان بنی‌اسدی کارشناس مسئول دانه‌های روغنی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با اشاره به رشد 400درصدی کاشت گیاه گلرنگ در استان اظهار داشت: در سال زراعی امسال بیش از سه‌هزار و 500 هکتار از مزارع استان به زیر کشت گلرنگ رفته  و استان اصفهان دارای بیشترین سطح کشت گلرنگ در کشور است و در استان شهرستان‌های هرند، اردستان و مبارکه بیشترین سطح کشت را دارند.

وی با اشاره به دلیل افزایش کاشت این محصول افزود: افزایش قیمت گل گلرنگ و صادرات این گل به خارج از کشور به‌منظور تهیه رنگ طبیعی برای استفاده در صنایع غذایی، بهداشتی و آرایشی صورت می‌گیرد. بیشترین تولید این گیاه در هندوستان و ایران است که در خارج از مرزها طرفداران زیاد پیدا کرده است و به کشورهای آلمان و اردن صادر می‌شود. دلیل دیگر افزایش کشت گلرنگ سازگاری این گیاه نسبت به کم‌آبی به‌دلیل طول دوره رشد کوتاه و نیاز آبی پایین است.

کارشناس مسئول دانه‌های روغنی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود از این سطح بیش از  شش هزار تن دانه برداشت شود گفت: دانه گلرنگ دارای روغن بسیار باکیفیتی است. گل گلرنگ دارای دو رنگدانه به‌نام کارتامین و کارتامیدین است که رنگ زرد و قرمز را ایجاد می‌کند و این گیاه خاصیت دارویی از جمله ضدالتهابی دارد.