اهمیت توسعه کشت دانه‌های روغنی خوراکی به دلیل وارداتی ‌بودن

برگزاری دوره مهارتی پرورش قارچ خوراکی در شهرستان شوشتر
ژوئن 19, 2024
فرهنگ منابع طبیعی به معارف عمومی تبدیل شود
ژوئن 23, 2024

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی گفت: توسعه کشت دانه‌های روغنی خوراکی به دلیل وارداتی ‌بودن ۸۵ درصد آن اهمیت بسزایی دارد.

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، علیرضا دهناد در اولین جلسه شورای تحقیقات که با حضور شهرام شفیعی معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی و برای اولین‌بار در مزرعه برگزار شد، ضمن تبریک هفته جهاد کشاورزی و گرامیداشت چله خدمت گفت: با عنایت به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر جهش تولید با مشارکت مردم، ما اولین جلسه شورای تحقیقات سال ۱۴۰۳ را بر خلاف سال‌های قبل به مزرعه آوردیم تا بتوانیم به فرمایشات مقام معظم رهبری جامه عمل بپوشانیم.

 وی با تأکید بر انتقال‌یافته‌های تحقیقاتی به مزارع گفت: در حدود ۸۵ تا ۹۰ درصد روغن خوراکی مصرفی کشور از منابع خارجی تأمین می‌شود؛ بنابراین توسعه کشت دانه‌های روغنی اهمیت بسزایی دارد.

 رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی بیان کرد: دانه روغنی کلزا با داشتن تیپ‌های بهاره و پاییزه سازگاری خوبی با شرایط اقلیمی کشور دارد و یکی از راه‌های اصلی توسعه کشت دانه‌های روغنی، کشت کلزا در اقلیم‌های سرد و نیمه سرد کشور است.

 وی افزود: در سال زراعی گذشته سطح زیر کشت کلزای کشور ۱۰۶ هزار هکتار با میانگین تولید 3.1 تن در هکتار بوده که حدود ۱۴۳ هزار تن محصول برداشت شده است.

دهناد ادامه داد: در استان آذربایجان شرقی  طی سال زراعی جاری سه هزار و 259 هکتار سطح سبز نهایی کلزا داشتیم و میانگین هکتاری عملکرد استان 6.1 تن است که سال گذشته چهار هزار و 600 تن کلزا در استان تولید شده است.

وی با بیان اینکه یکی از عوامل اصلی محدودکننده تولید در اقلیم‌های سرد و نیمه سرد، تاریخ کاشت کلزا است اضافه کرد:  تاریخ کاشت کلزا در اقلیم‌های سرد که بخش عمده مناطق کشت را به خود اختصاص داده است نیمه شهریور است که در آن زمان متأسفانه بارندگی‌ها شروع نشده و رودخانه‌های فصلی آب نداشته و به علت حضور محصولات تابستانه و صیفی پر درآمد رقابت بر سر آب چاه‌ها بوده و کلزا چندان در اولویت قرار نمی‌گیرد. همچنین به‌خاطر حضور محصولاتی چون سیب‌زمینی برخی اراضی تخلیه نشده و امکان کشت فراهم نیست.

وی گفت: اگر بتوان تاریخ کشت کلزا را به‌گونه‌ای به تأخیر انداخت که تا زمان وقوع سرمای زمستانه گیاه به روزت متحمل به سرما برسد، بستر مناسبی برای توسعه کشت فراهم خواهد شد.

دهناد خاطرنشان کرد: نتایج آزمایش سه‌ ساله تیمار بذور ارقام پاییزه کلزا نشان داده که با تیمار بذر با قارچ تریکو درما می‌توان تاریخ کشت را تا یک ماه در اقلیم‌های سرد عقب انداخت و با افزایش سرعت رشد در زمان کوتاه‌تری به روزت متحمل به سرما رسید.

وی ادامه داد: در حال حاضر در کنار مزرعه چهار هکتاری کلزای کشت شده در 10 شهریورماه ۱۴۰۲ یک هکتار از همان رقم کلزا پس از تیمار بذر با قارچ تریکودرما در ۱۰ مهرماه در همان مکان (اقلیم سرد شهرستان) مرند کشت شده است و نتایج بازدیدهای متعدد نشان داد که هر دو مزرعه پیش از بروز سرمای زمستان به روزت متحمل به سرمای شش‌برگی رسیده بودند و از مرحله رشدی مشابهی برخوردار بودند و در حال حاضر مزرعه‌ها در مراحل نهایی پرشدن دانه بوده و شرایط مطلوبی دارند.

 

خبرنگار: مهسا رمضانی