برگزاری شانزدهمین برنامه روز انتقال یافته های تحقیقاتی ملی؛ با موضوع تغذیه و حاصلخیزی خاک در محصولات کشت پاییزه

برگزاری ۲۴ کارگاه آموزشی در راستای جهش تولید در شهرستان قزوین
دسامبر 26, 2022
کاشت 5000 هکتار آپونتیا در فارس دنبال می شود
دسامبر 28, 2022

شانزدهمین برنامه روز انتقال یافته های تحقیقاتی ملی؛ با موضوع تغذیه و حاصلخیزی خاک در محصولات کشت پاییزه برگزار شد.

شانزدهمین برنامه روز انتقال یافته های تحقیقاتی ملی با موضوع تغذیه و حاصلخیزی خاک در محصولات کشت پاییزه برگزار شد به گزارش روابط عمومی موسسه آموزش و ترویج کشاورزی، شانزدهمین برنامه روز انتقال یافته های تحقیقاتی ملی؛ با موضوع تغذیه و حاصلخیزی خاک در محصولات کشت پاییزه با حضور رییس موسسه آموزش و ترویج کشاورزی، مشاور معاون وزیر در امور زراعت، عضو هیات مدیره و معاون فنی و کنترل کیفی شرکت خدمات حمایتی، اعضای هیات علمی موسسه تحقیقاتی خاک و آب، مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان های خراسان رضوی و آذربایجان غربی و با بیش از 2000 نقطه اتصال روز دوشنبه پنجم دیماه در موسسه آموزش و ترویج کشاورزی برگزار شد.

در این برنامه ملی عطاالله ابراهیمی معاون آموزش و ترویج کشاورزی سازمان تات، ضمن عرض تسلیت ایام فاطمیه گفت: کشاورزی کشور ما از یک فرآیند معیشتی به سمت کشاورزی مبتنی بر امنیت و اقتدار غذایی در حال حرکت است و بر این اساس باید بر روی منابع اساسی و پایه برنامه ریزی درستی داشته باشیم.

وی با تأکید بر اهمیت کشت پاییزه و تأمین کالاهای اساسی کشاورزی مورد نیاز کشور، اظهارکرد: در ارتباط با کشت 3 محصول اصلی گندم، جو و کلزا که به عنوان کشت های اصلی پاییزه مدنظر هستند، کشور ما نیازهای قابل توجهی در این زمینه دارد و می طلبد که در این خصوص برنامه ریزی لازم برای تامین نیازهای کشور صورت بگیرد.

رییس موسسه آموزش و ترویج کشاورزی در ارتباط با کشت گندم گفت: حدود 5/13 میلیون تن نیاز کشور برآورد شده است. اگر حدود 3 میلیون تن ذخایر استراتژیک به این مقدار اضافه کنیم، مقدار قابل توجهی نیاز به گندم داریم. جو نیز حدود 5 میلیون تن حداقل نیاز کشور ما است و در ارتباط با کلزا هم به همین ترتیب است.

وی افزود: بنابراین نیاز است یک برنامه ریزی منسجمی برای تامین کالاهای اساسی به ویژه این 3 محصول صورت بگیرد و از همین روی در فرآیند زراعت 3 مرحله ی کاشت، داشت و برداشت به شکل علمی دنبال شود و از آخرین یافته های تحقیقاتی و دانش روز استفاده کنیم.

معاون آموزش و ترویج سازمان تات، در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به آمار و ارقام تولیدات کشاورزی، گفت: فاصله زیادی بین مقادیر حداکثری که معمولا کشاورزان نمونه تولید می کنند با مقادیر میانگین وجود دارد بعنوان مثال در ارتباط با گندم میانگین تولید ما در کشت های آبی حدود 4 تن است و در دیم 1 تن است، درصورتیکه در مقادیر حداکثری در کشت های آبی به حدود 8/14 تن در هکتار هم می رسد و این نشان می دهد که کشت های ما مدیریت پذیر هستند و با برنامه ریزی درست در مراحل کاشت، داشت و برداشت می توان، این فاصله را جبران کرد.

گفتنی است؛ مخاطبان اصلی این برنامه، روسای سازمان جهاد کشاورزی دهستان، کارشناسان، مروجان، مددکاران ترویجی، تسهیل گران روستایی و کارگزاران کود محاز شرکت خدمات حمایتی کشاورزی بودند.