تولید سالیانه 173 هزار تن محصول گوجه فرنگی در استان آذربایجان شرقی

کاشت دانه روغنی کلزا در شهرستان ارزوئیه
نوامبر 10, 2021
اجرای طرح کاشت ارقام مشارکتی گندم دیم در ورزقان
نوامبر 10, 2021

مدیر امور زراعت سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: از تولید سالیانه 140 هزار تن محصول گوجه فرنگی از مزارع استان آذربایجان شرقی خبر داد.

جلال رحیم زاده در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی  سطح زیر کشت گوجه_فرنگی در فضای باز و مزارع استان آذربایجان شرقی را  3100 هکتار اعلام نمود و گفت: از این میزان مساحت کشت مقدار 140 هزار تن محصول گوجه_فرنگی برداشت می گردد.

وی با بیان اینکه کاشت گوجه_فرنگی به صورت تابستانه و برداشت محصول هم به صورت تابستانه در سطح استان صورت می پذیرد افزود: سطح زیر کشت تابستانه گوجه_فرنگی استان 3100 هکتار می باشد که عمدتاً در شهرستانهای مرند ، آذرشهر ، شبستر ، بناب ، ملکان ، تبریز ، میانه کشت می گردد.

مدیر امور زراعت سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی متوسط تولید محصول گوجه_فرنگی در هر هکتار را 45 تن اعلام نمود و گفت: میزان تولید محصول گوجه_فرنگی استان حدود 140 هزار تن می باشد که علاوه بر تامین نیاز داخلی استان به سایر استانهای همجوار نیز ارسال می گردد.

وی ارقام عمده مورد کشت گوجه_فرنگی در استان را شامل ارقام متین ، 8320 ، سوپر چیف ، سوپر استراین B  ، اوربانا ، الیسا و … دانست و افزود: عمده مصرف محصول تولیدی گوجه_فرنگی بصورت مصرف تازه خوری یا مصرف کارخانه های رب سازی و یا بصورت تولید رب خانگی می باشد.

 رحیم زاده به مشکلات تولید محصول گوجه_فرنگی در استان اشاره نموده و افزود: محدودیت منابع آبی جهت کاشت گوجه_فرنگی بخصوص در شهرستانهای حوزه دریاچه ارومیه ، کمبود وجود بذر اصلاح شده گوجه_فرنگی در سطح استان و بالا بودن قیمت بذر اصلاح شده گوجه_فرنگی و عدم توان خرید توسط کشاورزان از جمله مشکلات این بخش می باشد.

مدیر امور زراعت سازمان جهادکشاورزی استان به اقدامات انجام یافته در زمینه افزایش تولید گوجه_فرنگی اشاره نمود و ادامه داد: استفاده از ارقام پرمحصول و بازار پسند از جمله ارقام متین و 8320 و استفاده از روشهای نوین آبیاری از جمله کاربرد نوار تیپ در آبیاری مزارع گوجه_فرنگی جهت کاهش مصرف آب از جمله اقدامات انجام یافته توسط سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی  ر زمینه افزایش تولید گوجه_فرنگی بوده است.

وی با بیان اینکه 140 هزار تن محصول تولید شده  گوجه_فرنگی مربوط به فضای باز و مزارع بوده است ادامه داد: همچنین از 110 هکتار گلخانه گوجه_فرنگی در استان که زیر نظر مدیریت باغبانی سازمان می باشد با تولید میانگین 300 تن در هکتار، حدود 33 هزار تن گوجه_فرنگی تولید شده است که با تجمیع تولید مزارع می توان گفت در سالجاری 173 هزار تن محصول گوجه_فرنگی در استان آذربایجان شرقی تولید شده است.