تولید 2.5 میلیون تن برنج سفید در دولت سیزدهم/ افزایش 10 درصدی درجه مکانیزاسیون کاشت و برداشت برنج

کشت آناناس در استان بوشهر
ژوئن 2, 2024
بادام زمینی برای اولین بار در بوانات کشت می‌شود
ژوئن 12, 2024

وزیر جهادکشاورزی درباره افزایش تولید برنج سفید در دولت سیزدهم گفت: سال گذشته 2.5 میلیون تن برنج سفید در کشور تولید شد.

به گزارش ایانا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهادکشاورزی، محمدعلی نیکبخت در گفت و گو با خبرنگار ما افزود: با مجموع اقدامات انجام شده تولید برنج سفید در کشور روند افزایشی داشته به طوری که در سال 1400 حدود دو میلیون و 100 هزار تن برنج سفید در کشور تولید شد و در سال 1401 این عدد به دو میلیون و 300 هزار تن و در سال گذشته نیز به دو میلیون و 500 هزار تن افزایش یافت.

وی در همین حال گفت: در حوزه مکانیزاسیون برنج و بازسازی و نوسازی شالی‌کوبی‌ها، اقدامات خوبی طی این سه سال انجام گرفته که منجر به بهبود کیفی و کاهش ضایعات برنج سفید شده است.

نیکبخت تصریح کرد: درجه کاشت و برداشت مکانیزه برنج با حدود 10 درصد افزایش ظرف سه سال اخیر به ترتیب به 72 درصد و 90 درصد رسیده است.

وی سطح زیر کشت برنج در سال گذشته را 770 هزار هکتار عنوان و بیان کرد: امسال نیز در همین حدود، برنج کشت می‌شود.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: تاکنون حدود 300 هزار هکتار برنج کشت شده و کشت این محصول ادامه دارد.

وی تامین بذر اصلاح شده از ارقام کیفی و پرمحصول در استان‌های گیلان، مازندران و گلستان، تغذیه گیاهی و مصرف متعادل کودهای ازته، فسفاته و پتاسه، مدیریت آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز، توسعه روش‌های نوین مانند کشت مکانیزه با نشاکار و خشکه‌کاری در مناطق تحت تنش آبی، برداشت مکانیزه با کمباین‌های ویژه شالیزاری و افزایش سطح رتون را از دلایل افزایش تولید برشمرد.

 

 

منتشرکننده خبر: شیما علایی