تولید 70 هزار تن چغندر قند پاییزه در کازرون

آغاز برداشت چغندرقند پاییزه در داراب
می 27, 2024
کاهش 500 هکتاری کشت ذرت در بیضا
ژوئن 1, 2024

معاون جهاد کشاورزی شهرستان کازرون از آغاز برداشت چغندر قند پاییزه در سطحی معادل 950 هکتار در این شهرستان خبر داد و گفت: پیش‌بینی می‌شود از این سطح حدود 70 هزار تن محصول برداشت و به دو کارخانه قند مرودشت و اقلید حمل شود.

به گزارش خبرنگار ایانا در فارس، وحید نیاکان با بیان اینکه برداشت چغندر قند پاییزه از اواسط اردیبهشت ماه آغاز شده و تا اواخر خردادماه ادامه دارد، بیان کرد: در سال زراعی جاری با افزایش 90 درصدی قرارداد کشت این محصول، نسبت به سال گذشته 450 هکتار به سطح مزارع چغندرقند پاییزه این شهرستان اضافه شده است.

این مقام مسئول اضافه کرد: عمده تولید چغندرقند پاییزه در بخش مرکزی و فامور است و عملیات برداشت به‌صورت کاملا مکانیزه و توسط هفت ست برداشت مستقر در شهرستان کازرون انجام می‌شود.

نیاکان با اشاره به ارقام استفاده شده چغندر قند پاییزه در شهرستان کازرون شامل آنتک، اکازیا، وروسالیتا، باروسا، شانون، پرفکتا وBTS  توضیح داد: مصرف آب کمتر در مزارع، بالاتر بودن میانگین عملکرد، تحمل به شوری و اصلاح خاک به‌صورت تناوب کشت با سایر محصولات از مزایای تولید پاییزه چغندر قند در مناطق جنوبی است و باعث درآمدزایی و اشتغال‌زایی کشاورزان در این شهرستان شده است.

معاون جهاد کشاورزی شهرستان کازرون از دلایل افزایش تولید این محصول را افزایش قیمت خرید، کلاس‌های آموزشی و ترویجی، توزیع به موقع نهاده‌های کشاورزی از سوی کارخانجات طرف قرارداد، استفاده از آبیاری تحت فشار و تعهد کارخانه‌های قند در پرداخت به موقع مطالبات مطرح کرد.

 

خبرنگار: شیدا اشتری