سرمایه‌گذاری در حوزه آب با گسترش کمی و کیفی عرصه‌های جنگلی

کشت قراردادی سیب زمینی
فوریه 5, 2024
اجرای طرح‌های بیابان‌زدایی در استان سمنان
فوریه 7, 2024

معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری بر لزوم صیانت از جنگل‌های سراسر کشور با نگاه به خدمات زیست‌محیطی جنگل‌ها تأکید کرد.

به گزارش خبرنگار ایانا، نقی شعبانیان نشست خبری که مناسبت دهه مبارک فجر برگزارش د گفت: به‌طورکلی بی‌توجهی و کم‌توجهی به منابع طبیعی در تمام دنیا وجود دارد بر اساس آمار رسمی، در دنیا سالانه به‌طور میانگین پنج میلیون هکتار جنگل از بین می‌رود.

وی افزود: در ایران نیز جنگل‌ها ازنظر کمیت و کیفیت شرایط مطلوبی ندارند. در حل حاضر در کشور ۲۴٫۳ میلیون هکتار جنگل داریم که ۸٫۷ پوشش گیاهی کشور را شامل می‌شود و سرانه جنگل در کشور ۰٫۱۷ هکتار یا ۱۷۰۰ مترمربع است. این در حالی است که این سرانه به‌طور میانگین در دنیا ۰٫۶ هکتار و در قاره آسیا ۰٫۷ هکتار است.

وی با اشاره به این‌که با توجه به شرایط منطقه و اقلیم ایران، جنگل‌های ما در شمار زیست بومگان‌های بسیار حساس قرارگرفته‌اند بیان کرد: این در شرایطی است که جنگل‌ها ازنظر نقش اکولوژیکی، قدمت و تنوع گونه‌ای در دنیا بسیار حائز اهمیت هستند.

 معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری با تأکید بر فواید زیست‌محیطی جنگل گفت: مسائلی مانند افزایش گازهای گلخانه‌ای، افزایش ریزگردها، آلودگی آب‌وخاک و نیز فرسایش خاک وظیفه ما را در حفاظت از جنگل‌ها سنگین‌تر می‌کند که با برنامه‌ریزی و گام برداری درست با این معضلات مقابله کنیم.

وی بابیان این‌که طی ۲۰ سال اخیر ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون اصله نهال در کشور کاشته شده است افزود: باوجود فعالیت‌های خوبی که درزمینهٔ جنگل‌کاری و جنگل‌داری و مقابله با بیابان‌زایی در کشور انجام‌شده است، سرعت این اقدامات متناسب با سرعت تخریب منابع طبیعی نبوده است.

شعبانیان گفت: برنامه‌های خوبی برای توسعه جنگل‌ها وجود داشته است ولی این برنامه‌ها به‌مرورزمان سیر نزولی داشته‌اند.

وی توضیح داد در برنامه اول توسعه ۷۰۰ میلیون اصل نهال تولید و در عرصه‌ها کاشته شدند اما در برنامه‌های توسعه بعدی این اقدام روند نزولی پیدا کرد. در برنامه دوم توسعه ۴۸۵ میلیون، برنامه سوم توسعه ۳۷۶ میلیون، برنامه چهارم ۲۳۸ میلیون، برنامه پنجم ۶۰ میلیون و برنامه ششم تنها ۱۵۰ میلیون اصل نهال تولید و کاشته شد.

معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری با اشاره به توقف بهره‌برداری از چوب تولیدی جنگل‌ها از سال ۹۶ گفت: این بر اساس یک نگاه جهانی شکل‌گرفته است. زمانی برنامه‌ریزی برای مدیریت جنگل بر اساس برداشت چوب بود اما امروزه در دنیا حتی برای جنگل‌های صنعتی مانند جنگل‌های سیبری، تمرکز و توجه بر خدمات زیست‌محیطی قرارگرفته است.

دبیر اجرایی طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت با اشاره به تولید 250 هزار اصله نهال در سال جاری گفت: ما طبق برنامه پیش می‌رویم و در حال حاضر و شروع فصل کاشت، به‌صورت روزانه کاشت این نهال‌ها با دقت در عرصه‌های موردمطالعه و از پیش تعیین‌شده رصد می‌شود.

شعبانیان بابیان این‌که تمام ظرفیت‌ها را برای اجرای طرح کاشت یک میلیارد درخت مطالعه، بررسی و برآورد شده است ابراز امیدواری کرد با اجرای کامل این طرح، سرانه جنگل کشور از ۱۷۰۰ مترمربع به ازای هر نفر به ۱۹۰۰ مترمربع افزایش پیدا کند.

وی یکی از اهداف مهم صیانت از جنگل‌ها را سرمایه‌گذاری در حوزه آب دانست و گفت: منابع آبی موردنیاز این طرح بسیار محدود هستند و باید در نظر گرفت که توسعه جنگل می‌تواند در تأمین منابع آب بسیار مؤثر باشد.