سطح کشت محصولات بهاره چهارمحال و بختیاری 4 هزار هکتار کاهش یافت

اصلاح الگوی کشت با خشکسالی های سالهای اخیر در استان کرمان
آگوست 15, 2021
زنان روستایی قزوین کشت زعفران را آغاز کردند
آگوست 15, 2021

رئیس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: سطح زیر کشت محصولات بهاره در سال زراعی قبل 17 هزار و 500 هکتار بوده که در سال جاری بدلیل کاهش بارندگی، بروز خشکسالی و کم آبی در استان به بیش از چهار هزار هکتار کاهش یافته است.

به گزارش خبرنگار ایانا در استان چهارمحال و بختیاری، عطاء‌الله ابراهیمی گفت: کشت مکانیزه محصولات بهاره شامل سیب‌زمینی، ذرت علوفه‌ای، چغندر قند و حبوبات از جمله لوبیا در سال جاری در سطح 13 هزار و 400 هکتار انجام شد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه کاشت مکانیزه در  سیب‌زمینی، ذرت علوفه‌ای و چغندر قند 100 درصد و در حبوبات از جمله لوبیا 92 درصد است، افزود: مابقی عملیات کشت حبوبات  به‌صورت دستی انجام می‌شود و این تغییر رویه در راستای کاهش هزینه‌های تولید، صرفهجویی در مصرف نهاده‌های تولید شامل بذر، کود و سم و همچنین صرفه‌جویی در مصرف آب، انرژی در سوخت ماشین آلات است.

وی ادامه داد: همچنین این حرکت سبب افزایش سطح سبز محصول و تراکم مناسب بوته در واحد سطح، تسریع و تسهیل در عملیات کاشت و کشت بموقع با استفاده از  ادوات و دستگاه‌های کارنده کشت می‌شود.

ابراهیمی با بیان اینکه کشت مکانیزه چغندر قند در سطح یک هزار و 400 هکتار با استفاده از 150دستگاه ردیفکارپنوماتیک، نئوماتیک و مکانیکی، انجام شده است، اظهار کرد: محصولات کشت ذرت علوفه‌ای نیز در سطح 3 هزار و 700 هکتار، کشت محصول سیب‌زمینی در سطح چهار هزار هکتار  با استفاده از 550 دستگاه غده کار سیب‌زمینی و انواع لوبیا در سطح 4 هزار و 300 هکتار توسط تعداد 113 دستگاه لوبیا کار انجام شد.

کاهش سطح زیر کشت محصولات زراعی به دلیل خشکسالی

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان ادامه داد: سطح زیر کشت محصولات بهاره در سال زراعی قبل 17 هزار و 500 هکتار بوده که در سال جاری بدلیل کاهش بارندگی، بروز خشکسالی  و کم آبی در استان به بیش از چهار هزار هکتار کاهش یافته است.

وی افزود: در راستای تعامل با کم‌آبی و خشکسالی  ضمن کاهش سطح زیر کشت، برنامه مدیریت بهینه منابع آب، تغییر در تاریخ کاشت و استفاده از ارقام میان‌رس و زودرس و توصیه استفاده از سیستم‌های نوین آبیاری قطره‌ای و تیپ در دستور کار قرار گرفته است.