قیمت خرید تضمینی گندم ۵ هزار تومان اعلام شد

آغاز برداشت کلزا در جهرم
آوریل 29, 2021
راهبرد افزایش قیمت خرید تضمینی گندم مشوق تولید پایدار
آوریل 29, 2021

سرپرست امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی از افزایش قیمت خرید تضمینی گندم از چهار هزار تومان به پنج هزار تومان در هر کیلوگرم خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان شمالی، پژمان شهابی گفت: در حالیکه شورای اقتصاد کشور قیمت خرید تضمینی گندم در فصل برداشت گندم امسال را کیلویی چهار هزار تومان اعلام کرده بود، با این وجود، این شورا در جدیدترین مصوبه خود قیمت خرید تضمینی گندم را برای سال زراعی 1400-1399 در هر کیلوگرم را پنج هزار تومان اعلام کرد.

مهندس شهابی افزود: قیمت خرید تضمینی گندم در فصل زراعی 1399-1398 کیلویی دو هزار و 500 تومان بود.

وی با اشاره اینکه برداشت و خرید تضمینی گندم در استان های جنوبی کشور آغاز شده است، عنوان کرد: برداشت گندم در خراسان شمالی از 15 خرداد ماه آغاز می شود.

سرپرست امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی اظهار کرد: در فصل کشت زراعی پاییز سال 99 در خراسان شمالی،  47 هزار و 700 هکتار از زمین های زراعی استان به کشت گندم آبی و 96 هزار و 250 هکتار به کشت گندم دیم اختصاص یافت.

وی افزود: این در حالی است که در فصل زراعی پاییزه سال 98، در خراسان شمالی 47 هزار و 500 هکتار به کشت گندم آبی و 98 هزار هکتار به کشت گندم دیم اختصاص یافته بود.

مهندس شهابی در ادامه با اشاره با کاهش بارندگی های فصول پاییز و زمستان سال 99 همچنین در فروردین ماه جاری، اعلام کرد: بر اساس ارزیابی های انجام شده برآورد خسارت وارده به سطوح کشت گندم و جو آبی در فروردین ماه امسال در مجموع 20 درصد همچنین برآورد خسارت به سطوح کشت گندم و جو دیم در مجموع 60 درصد بوده است که پیش بینی می شود با تداوم وضعیت کم بارشی در استان سطوح خسارت به این زمین های زراعی بیشتر نیز بشود.

وی درباره میزان برداشت محصول از سطوح زیر کشت استان در بهار جاری نیز اظهار کرد: با توجه به خسارت های وارد شده به سطوح زیر کشت پاییز سال 99 متاثر از سرما و کاهش بارندگی ها، پیش بینی می شود که در بهار امسال برداشت گندم آبی تا 32 هزار تن و برداشت گندم دیم نیز تا 60 هزار تن کاهش داشته باشد.

سرپرست امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: با توجه به اینکه پیش بینی کرده بودیم که 260 هزار تن گندم از مزارع گندم آبی و دیم استان را برداشت کنیم، حال پیش بینی می شود که با شرایط بوجود آمده، در بهار امسال تا حدود 160 هزار تن گندم از مزارع استان برداشت شود.