موانع پیشرفت و توسعه برنامه زراعت چوب بررسی شد

آغاز برداشت ذرت علوفه‌ای بهاره در دزفول
سپتامبر 16, 2024
ایران دارای غنی ترین ذخایر ژنتیکی خرما / ۱۱ رقم تجاری در استان بوشهر وجود دارد
سپتامبر 18, 2024

در پنجمین جلسه نخبگانی مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور در سال ۱۴۰۳، با حضور جمعی از صاحب‌نظران و پیشکسوتان حوزه منابع طبیعی و زراعت چوب، موضوع «بررسی موانع پیشرفت و توسعه برنامه زراعت چوب» به بحث و تبادل نظر گذاشته شد.

 

به گزارش ایانا به نقل از  روابط عمومی مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور، علی علیزاده با اشاره این که  زراعت چوب و زراعت صنوبر، ابهامات و تردیدهای آماری همچنین، موانع و مشکلاتی وجود دارد گفت: نیاز چوبی کشور، حدود ۱۲ تا ۱۳ میلیون متر مکعب در سال است که برخی تا ۱۶ میلیون متر مکعب هم گفته اند.

وی افزود: از این مقدار، حدود ۵.۵ میلیون متر مکعب را در داخل تولید میکنیم که گفته می شود سهم صنوبر ازآن، حدود ۲ تا ۲.۵ میلیون متر مکعب است و مابقی نیاز چوبی کشور ظاهراً از محل واردات تأمین می شود.

علیزاده خاطرنشان کرد: باید مشخص شود که صنایع چوب کشور چه نیازهای چوبی دارد؟ و اینکه اگر ۳۰۰هزار هکتار از اراضی کشور زیر کشت درختان سریع الرشد به ویژه صنوبر بروند، آیا می تواند کل نیاز شش میلیون متر مکعب صنایع چوب را برآورده کند؟

وی ضمن اشاره به طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت گفت: در زمان شروع این طرح، قرار بود ۳۰۰ میلیون درخت به بحث زراعت چوب تخصیص یابد و در حال حاضر، از این پیش بینی بسیار فراتر رفته ایم.

رئیس مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور ادامه داد: جایگاه طرح زراعت چوب و طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت همچنین ارتباط میان این دو طرح، کمی دارای ابهام است که لازم است تعیین تکلیف شوند.

وی ادامه داد: طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت دارای یک مجری است و در آن، موضوع زراعت چوب و صنوبرکاری بسیار مهم است از طرفی، مجری طرح طرح ملی زراعت چوب، جناب دکتر پورمقدم است که در این جلسه حضور دارد.

وی با اشاره به وجود زنجیره تولید صنوبر در کشور اظهار داشت: روند تولید، فروش، خرید و کاشت نهال صنوبر به صورت یک زنجیره، در کشور جا افتاده بود ولی متأسفانه، طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت به جای حمایت از این زنجیره، از نظر کیفیت و روند، قدم مثبت و قابل قبولی برنداشت.

وی ادامه داد: در این طرح مردمی، نهال تولیدی ازجمله صنوبر، به صورت رایگان در اختیار مردم قرار داده می شود که این موضوع باعث شد زنجیره قدیمی تولید نهال که به تعادل رسیده بود، بهم بخورد و نهال کاران، انگیزه کاشت و تولید نهال را از دست بدهند.

علیزاده خاطرنشان کرد: اگر قرار است طرح ملی زراعت چوب و طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت به صورت کارشناسی و سالم، پیش بروند، نمیشود مجریان هر دو طرح، به این موضوع بپردازند و لازم است تکلیف این موضوع مشخص شود.

رئیس کمیته علمی طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت تصریح کرد: در این طرح مردمی، طرح های پژوهشی خوب و متعددی انجام شده است و اطلاعات خوبی به دست آورده ایم که پشتوانه مناسبی در توسعه این طرح مردمی است.

علیزاده با اشاره به ضرورت ساماندهی یک اتحادیه برای صنوبر اظهار داشت: باید مشخص شود که جایگاه زراعت چوب در بخش زراعت و باغبانی است یا در بخش جنگل و مرتع؟ و در این صورت است که تکلیف زراعت کننده چوب نیز مشخص می شود که نیازهایش را از چه ارگانی باید تأمین کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: مجری طرح ملی زراعت چوب با توجه به اینکه از سوی وزیر محترم منصوب شده، به عنوان عالی ترین مقام تصمیم گیر این موضوع، زیر نظر وزیر تلقی می شود، لذا انتظار زیرمجموعه ها و مردم از مجری این است که او مسئول همه اتفاق های خوب و یا ناگوار است لذا باید سیاست های خود را به هرکجا که لازم می بیند تحمیل کند.

علیزاده در انتها ابراز امیدواری کرد که تقاظاهای کلیدی این جلسه طی یک نامه به وزیر محترم ارسال شود تا ایشان قبل از هرتصمیم گیری، با نظرات این گروه نخبگانی آشنا شوند.

در این جلسه محسن کلاگری، رئیس بخش تحقیقات صنوبر و درختان سریع الرشد مؤسسه ، با ارا‌ئه یک پاورپوینت با عنوان موانع پیشرفت و توسعه برنامه زراعت چوب، به برخی موضوعات قابل طرح در جلسه ازجمله: دستاوردهای تحقیقاتی در توسعه کیفی زراعت چوب، برنامه اجرایی و برنامه ملی توسعه زراعت چوب، و … اشاره کرد.

در این نشست، نظرات سایر شرکت کنندگان در ارتباط با موضوع جلسه، به بحث و تبادل نظر گذاشته شد.

گفتنی است پنجمین جلسه نخبگانی، ۲۶ شهریور به صورت حضوری و برخط، در محل سالن اداری و مالی و با حضور علی علیزاده، رئیس مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور؛ ثاقب طالبی، معاون پژوهشی؛ کامران پورمقدم، مجری طرح ملی زراعت چوب و صاحب‌نظرانی از: سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور؛ دانشگاه‌های تهران، گیلان، تربیت مدرس و دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات، مراکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان‌های: مرکزی، کردستان، لرستان، آذربایجان غربی، چهارمحال و بختیاری، تهران و مازندران، اعضای هیئت علمی بخش تحقیقات صنوبر و درختان سریع الرشد مؤسسه، صنوبرکاران نمونه گیلان، گروه ترویج منابع پایه دفتر دانش و فناوری کشاورزی، مدیریت طرح توسعه زراعت چوب کشور، بازنشستگان مؤسسه و سایر اعضا، برگزار شد.