نهال‌های بدون شناسه در خراسان شمالی جمع‌آوری می‌شوند

۳۵۰ هزار اصله نهال میوه در خراسان شمالی تولید شد
فوریه 26, 2022
کشت چغندر قند بهاره در مرودشت آغاز شد
فوریه 28, 2022

سرپرست سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: تمامی نهال های تولیدی در نهالستان‌های استان باید شناسه استاندارد را داشته باشند در غیر اینصورت جمع آوری می شوند.

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان شمالی، محمد محمدزاده با بیان اینکه برای نخستین بار اجازه توزیع نهال های بدون مجوز در استان صادر نمی شود اظهار داشت: با دستگاه قضایی نیز در این رابطه هماهنگ شده است که در صورت رعایت نکردن بعد از کشف موارد تخلف برخورد قانونی انجام شود.

وی گفت: تاکنون با چند نهالستان در شیروان و مانه و سلمقان در راستای امنیت و سلامت باغ ها برخورد شده است.

وی بر تولید نهال های استاندارد و شناسه دار در استان تاکید کرد و افزود: هم اینک نظارت ها بر تولید انواع نهال در استان دقیق و جدی شده است و از تمامی فعالان در این بخش می خواهیم که مجوزهای مربوطه در این خصوص را دریافت کنند زیرا اگر موارد قانونی را رعایت نکنند حتی نهال های تولید قلع و قمع خواهد شد. 

مهندس محمدزاده افزود: اگر باغ داران از سایر استان ها نیز انواع نهال خریداری می کنند باید توجه داشته باشند که از نهال ها مجوز استاندارد را داشته باشد زیرا که اگر حتی یک نهال دارای آفت و بیماری خاصی داشته باشد در طول یک تا سه سال تمامی باغ را آلوده خواهد کرد.

وی سلامت نهال را مهم‌ترین فاکتور در تهیه نهال دانست و گفت: نقل و انتقال انواع نهال بین استانی نیز باید طبق نظارت حفظ نباتات و تایید گیاه پزشکی را داشته باشد تا بیماری به باغ ها سرایت نکند. 

مهندس محمدزاده از کشاورزان خواست تا تمامی پروتکل های بهداشتی در نقل و انتقال نهال به باغ را رعایت کنند و افزود: نهال یکی از اولین نهاده‌های کشاورزی در ایجاد باغ‌ است که تولید، نگهداری و رسیدگی به آن برای داشتن باغ میوه که دارای بازده اقتصادی باشد که نهال سالم رمز اقتصاد موفق و پربازده کشاورزی است.

سرپرست سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: امسال ۳۵۰ هزار اصله نهال انواع میوه به عنوان نهال‌های شناسه‌دار برای ایجاد و توسعه باغ‌های استان تولید و در بین کشاورزان توزیع شد.

وی اظهار داشت: تولید نهال های شناسه دار در این استان نسبت به سال های گذشته کاهش یافته است اما نهال های تولیدی از کیفیت بسیار بالایی برخورار هستند زیرا که تمامی استاندارد های لازم در مراحل تولید رعایت شده است.

مهندس محمدزاده  با بیان اینکه خراسان شمالی در رابطه با تولید نهال شناسنامه‌دار در کشور از جایگاه مناسبی برخوردار است افزود: برای بهبود کمی، کیفی و ارتقای عملکرد تولیدکنندگان نهال نظارت های دقیق تری انجام شده است.

 سرپرست سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: برنامه ریزی شده است تا برای سال آینده تعداد نهال های با کیفیت و استاندارد بیشتری تولید شود چرا که ظرفیت در این خطه به میزان تولید تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار اصله نهال وجود دارد.

وی بر سلامت نهال تاکید کرد و اظهار داشت: قرنطینه نهال ها به منظور جلوگیری از آفات و بیماری ها مورد بررسی قرار می گیرد.

وی اصالت  نهال را نیز از دیگر شاخص های تولید نهال با کیفیت و استاندارد دانست و افزود: توسط مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی منابع طبیعی استان مورد بررسی قرار می گیرد تا نهال ها با اطلاعات روی برچسب همخوانی داشته باشد به عنوان مثال اگه نهال هلوی زودرس خریداری شود باید میوه این نهال تمام شاخص های اطلاعات بر روی برچسب را داشته باشد در غیر اینصورت کشاورز حتی می تواند از نهالستان ها خسارت نیز بگیرد.

مهندس محمدزاده افزود: اندازه قد و قطر نهال و همچنین حجم ریشه نهال ها نیز مورد بررسی قرار می گیرد باید طبق استاندارد های لازم باشد. 

وی با بیان اینکه انتخاب گونه‌ باغی مناسب از موارد مهم کاشت نهال است، اظهار داشت: در خصوص باغداری و کاشت نهال یکی از موارد مهم در کنار اصول فنی کاشت، انتخاب گونه‌ باغی مناسب است.

وی افزود: پیش از ساخت هر باغ باید از سازگاری گونه باغی با شرایط منطقه مطمئن شد و با کارشناسان مجرب جهادکشاورزی مشورت های لازم را انجام داد.

وی با اشاره به اینکه فصل جابجایی نهال عمدتا اسفند و فروردین است، اظهار داشت: باغداران در برنامه های اصلاح و نوسازی باغ ها در انتخاب نهال دقت لازم را داشته و منحصرا از نهال های دارای شناسه دار استفاده کنند.

وی از کشاورزان خواست تا از خرید نهال های بدون شناسه که اصالت و سلامت آن مشخص نیست خودداری کنند و اظهار داشت: باغ داران از خرید نهال های آلوده به آفات خودداری کنند زیرا وجود حتی یک نهال آلوده می تواند سبب ایجاد خسارت در باغ شود.