پیش‌بینی برداشت 28 هزار تن جو در شهرستان اهر

اثربخشی اجرای پروژه‌های آبخیزداری بر کاهش میزان رسوب و فرسایش خاک
جولای 1, 2024
کشاورزان از آتش زدن بقایای محصولات کشاورزی خودداری کنند
جولای 2, 2024

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اهر از کشت 26 هزار هکتار جو در این شهرستان خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، علی نجفی با بیان اینکه شهرستان اهر بیشترین سطح زیر کشت جو در استان آذربایجان شرقی را دارد و پیش‌بینی می‌شود امسال 28 هزار تن جو در شهرستان اهر برداشت شود گفت: ارقام اصلاح شده و جدید جو علی الخصوص ارقام انوار و سهند بجای ارقام بومی در سال‌های اخیر باعث افزایش تولید در واحد سطح در این شهرستان شده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان  اهر گفت: جو گیاهی است مقاوم به شرایط دشوار محیطی و در تمام اقلیم‌های آب و هوایی شهرستان اهر قابل رشد است. در این شهرستان سابقه زراعت این محصول بسیار طولانی است و اکثر کشاورزان با شرایط کشت و کار آن آشنایی دارند. کمبود آب، وجود دیمزارها، اراضی و آب‌های نامتعارف در این شهرستان زمینه را برای ترویج زراعت جو فراهم کرده است.

نجفی با بیان اینکه دانه، کاه و علوفه سبز جو از دیرباز به‌عنوان یک خوراک مناسب و قابل دسترس مورد توجه صنعت دامپروری شهرستان اهر بوده و به هنگام خشکسالی و کم آبی، مددکار خوبی برای دامداران و کشاورزان محسوب میشود گفت: با توجه به اهمیت زراعت جو در تغذیه دام و در نهایت تامین پروتئین مورد نیاز جامعه لزوم توجه بیشتر به این گیاه اساسی از دغدغه‌های اصلی وزارت جهاد کشاورزی است.

 مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اهرگفت: بر اساس شرایط آب و هوایی، تغییرات درجه حرارت و ارتفاع از سطح دریا این شهرستان جز اقلیم سرد است که عمده اهداف به نژادی در این اقلیم شامل تهیه ارقام زمستانه زودرس و یا بینابین مقاوم به سرما، پرپتانسیل، کودپذیر، کیفیت بالا و مقاوم به تنش‌ها است. علاوه بر ارزش علوفه‌ای جو این گیاه به علت مقاومتش نسبت به خشکی، شوری خاک و نیز به سبب نیاز کم به آب در مزارع این شهرستان کشت می‌شود.

نجفی توضیح داد: حداقل درجه حرارت برای جوانه زدن جو دو تا چهار درجه سانتی گراد است. جو برای رشد و باروری آب و هوای خنک و مرطوب را برآب و هوای گرم و مرطوب ترجیح می‌دهد. جو در مقابل سرما حساس‌تر  از گندم است و اگر درجه حرارت محیط مدت زیادی زیر 16- درجه سانتی گراد باشد و زمین فاقد پوشش برف باشد تقریباً تمام بوته‌های جو از بین خواهند رفت لذا زمینی که برای کاشت جو انتخاب می‌شود باید دارای عمق کافی بوده، سطح الارض آن نرم، سبک و قوی باشد همچنین دارای زهکش بوده و به خوبی تهویه شود تا ریشه کامل تولید کرده و به خوبی پنجه بزند. بهترین خاک برای این گیاه خاک‌های دارای بافت متوسط یا لومی با PH در حد 8-7  است. ازطرف دیگر برای آنکه رشد گیاه و تغذیه آن متعادل انجام شود باید اندازه ذرات خاک در تمام سطح زمین یکنواخت بوده و در عمق گسترش ریشه‌ها مواد غذایی و رطوبت کافی وجود داشته باشد.

 وی یادآور شد: از جمله عوامل موثر در افزایش کمیت و کیفیت جو شامل مراحل آماده سازی زمین، رعایت تراکم مناسب، آبیاری، تاریخ کاشت، تغذیه گیاهی، ضرورت انجام آزمون خاک، مقابله با ورس، مبارزه با آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز در مزارع جو است که لازم است بهره‌برداران به این نکات توجه داشته باشند.

 

خبرنگار: مهسا رمضانی