

محبوبه خندان
خبرنگار
۱۴۰۵/۰۳/۱۱ ۰۹:۰۴:۲۷
کدخبر:
135289
نشست رسمی کمیته ملی ذخیرهگاههای زیستکره یونسکو با حضور رضا افلاطونی، معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، برگزار شد. این نشست با هدف تقویت همکاریهای بینبخشی و مدیریت پایدار سرزمین برگزار گردید. افلاطونی بر لزوم هماهنگی میان سازمان منابع طبیعی و سازمان حفاظت محیط زیست تأکید کرد و سه پهنه اصلی ذخیرهگاههای زیستکره شامل منطقه هسته، بافر و گذار را تشریح نمود. مدیریت جامع حوزههای آبخیز، اجرای طرحهای آبخیزداری و مقابله با بیابانزایی از مهمترین اقدامات این سازمان برای حفظ منابع آب و کاهش فرسایش خاک معرفی شد. همچنین، طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت به عنوان راهکاری برای افزایش ذخیره کربن و بهبود شرایط اقلیمی مورد اشاره قرار گرفت. حسن فرطوسی، دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران، نیز بر همسویی برنامههای ملی با چارچوبهای جهانی برنامه انسان و کره مسکون (MAB) تأکید کرد. عضویت رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری در هیاترئیسه کمیته ملی، گامی مؤثر در جهت پیوند حفاظت از طبیعت و توسعه پایدار جوامع محلی ارزیابی شد.