آغاز برداشت خرما از نخلستان‌های خور و بیابانک

جلوگیری از هدر روی 25 هزار تن گندم در فارس
سپتامبر 14, 2022
برداشت بیش از 8400 تن برنج از اراضی زراعی شهرستان خداآفرین
سپتامبر 18, 2022

برداشت خرما از ۵۰ هزار نفر نخل در شهرستان خور و بیابانک آغاز شد.

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اصفهان ،  مدیر جهاد کشاورزی خور و بیابانک با بیان اینکه باغداران این شهرستان برداشت خرما را از سطح ۲۵۰ هکتارنخلستان آغاز کرده اند گفت: هر هکتار نخلستان خوروبیابانک ۲۰۰ نفرنخل دارد و متوسط برداشت در هر هکتار سه تن خرما است.

سیدحکمت موسوی افزود: خور و بیابانک تنها شهرستان خرما خیز استان اصفهان است و هر ساله ۷۵۰ تن خرما از نخلستان‌های این منطقه برداشت می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی خور و بیابانک کبکاب، کرمانی، خدشکن، خارک، زارشک، قصب و انواع زارشک را از ارقام خرمای این شهرستان بیان کرد و گفت: زاهدی، پیارم، مضافتی، برحی و مجول از دیگر رقم‌های کشت شده در باغ‌های خرمای این شهرستان است.

موسوی گفت: ۲۰۰ هکتار از نخلستان روستا‌های مهرجان و گرمه به عنوان قطب اصلی تولید خرما در شهرستان خور و بیابانک محسوب می‌شوند.

موسوی با اشاره به اینکه برداشت خرما تا نیمه دوم آبان ادامه دارد افزود: نخلستان‌های این شهرستان تا قبل از سرمای سال ۸۶ بیش از ۷۸۰ هکتار بود که اکنون فقط ۳۵۰ هکتار آن باقی مانده است.

از مجموع ۳۵۰ هکتار نخلستان در خور و بیابانک ۲۵۰ هکتار آن اقتصادی و بقیه به صورت نهال است.

شهرستان خور و بیابانک دو هزار و ۲۰۰ هکتار زمین کشاورزی دارد و محصولات زراعی و باغی آن گندم، جو، آفتابگردان، چغندر، شلغم، پنبه، یونجه، زعفران، سیر، خرما، انار، پسته، زیتون، انجیر، بادام، گردو، توت و زردآلو است.

شهرستان خوروبیابانک با ۱۲ هزار کیلومترمربع وسعت در ۴۲۰ کیلومتری شرق اصفهان قرار دارد.