خسارت آفت مگس میوه زیتون در قزوین به زیر یک درصد رسید
سپتامبر 16, 2021
کاشت سیب زمینی طرح استمرار در لارستان آغاز شد
سپتامبر 19, 2021

مدیر امور باغبانی سازمان از آغاز برداشت زیتون در 693 هکتار از باغات زیرکاشت این محصول در خراسان جنوبی خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایانا در  خراسان جنوبی، عبدالرضا رضایی مدیر امور باغبانی سازمان از آغاز برداشت زیتون در 693 هکتار از باغات زیرکاشت این محصول در خراسان جنوبی خبر داد و گفت : از این سطح ۴۲۷.۵ هکتار بارور و ۲۱۲ هکتار غیر بارور است.

عبدالرضا رضایی از کاهش تولید زیتون در سال جاری گفت و پیش بینی کرد: از این سطح زیرکاشت ۱۳۰ تن زیتون برداشت شود.

وی خشکسالی ، بالا بودن دما در زمان گل دهی و کاهش رطوبت زمین را از علل کاهش تولید زیتون عنوان کرد و افزود: در استان زمان برداشت زیتون کنسروی در نیمه دوم شهریور و  برداشت زیتون روغنی مهر ماه است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به ۴۰ هکتار توسعه کشت زیتون در سال جاری، اظهار کرد: در سال جاری هرس و تغذیه باغات در ۲۰ هکتار  و پیوند در ۵ هزار و ۲۶۵ اصله درخت با هدف اصلاح رقم (روغنی، کنسروی و دو منظوره) انجام شد.

وی با بیان اینکه سطح زیر کشت باغ‌های زیتون استان به ترتیب به شهرستان‌های نهبندان، طبس و سربیشه اختصاص دارد، افزود : محصول زیتون استان بسته به نوع رقم و شرایط آب و هوایی هر منطقه برداشت می‌شود.

رضایی  درآمد سالانه استان از این محصول را ۲۵ میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: عمده ارقام زیتون شامل زرد، روغنی، استوایی، شنگه، آربیکن و کروناکی است.

وی با بیان اینکه ۳ دستگاه روغن کشی برای تبدیل محصول زیرتون کشاورزان به روغن در شهرستان‌های نهبندان و طبس فعال است، عنوان کرد: روغن تولید شده به مصارف داخلی استان و مقادیری به خارج از استان نیز ارسال می‌شود.

گفتنی است که پارسال ۱۵۰ تن زیتون در باغ‌های زیر کاشت این محصول در خراسان جنوبی برداشت شد.