آغاز برداشت محصول هندوانه از چاله‌های سنبک در کویر آران و بیدگل

آغاز برداشت آلو از باغات شهرستان البرز
جولای 23, 2022
تغییر الگوی کشت زراعی در اراضی زراعی حوضه دریاچه ارومیه
جولای 24, 2022

برداشت محصول هندوانه از چاله‌های سنبک در کویر آران و بیدگل آغاز شد.

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اصفهان ، مدیر جهاد کشاورزی آران و بیدگل گفت: حدود ۱۰ هکتار از سطح مزارع سنبک این شهر زیر کشت محصول هندوانه است و به طور متوسط ۴۰ تن هندوانه از هر هکتار از این مزارع برداشت می‌شود

هادی یغماییان افزود: این محصول در اوایل فروردین در چاله‌های سنبک کشت و از تیر تا پایان تابستان برداشت می‌شود.

وی با بیان اینکه هم اکنون ۱۰۳ چاله در این مناطق فعال است گفت: میزان آب هندوانه‌های برداشت شده از این چاله ها، حدود ۱۰ درصد بیش از سایر هندوانه هاست و به همین دلیل نیز دارای مواد قندی کمتر و مناسب برای افراد دیابتی است.

مدیر جهاد کشاورزی آران و بیدگل افزود: از ویژگی‌های این روش کاشت هندوانه این است که در کشت معمولی هندوانه، آب به سمت بذر هدایت، اما در کاشت هندوانه در منطقه‌های سنبک بذر هندوانه به سمت آب هدایت می‌شود و محصول به دست آمده کاملا ارگانیک و بدون کود شیمیایی است.

چاله‌های منطقه‌های سنبک، گودال‌هایی با قدمت افزون بر سیصدسال در عمق کویر سوزان و گرم است که کویرنشینان در آن به کشت انواع صیفی می‌پردازند.

این چاله‌ها با کاربری کشاورزی دیم و با بهره گیری از ذکاوت و هوش سرشار ساکنان این منطقه در گذشته‌های دور ایجاد شده است.

هندوانه سُنبک به علت دارا بودن مقدار زیادی آنتی اکسیدان در درمان بیماری‌های التهابی یا ورم مفاصل، روماتیسم و آرتروز زانو‌ها خیلی مناسب است و به علت دارا بودن مقدار زیاد آب موجب رفع تشنگی و عطش می‌شود.