آغاز برداشت محصول چغندر قند از اول مهر ماه در آذربایجان غربی

کاهش 70 درصدی تولید انگور در بوانات
سپتامبر 7, 2022
۴۵۰ هزار هکتار از اراضی آذربایجان شرقی زیر کشت گندم می رود
سپتامبر 10, 2022

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: پیش بینی می شود حدود یک میلیون و ۷۵۰ هزار تن چغندر قند از مزارع استان تولید شود که از اول مهر ماه کار برداشت این محصول آغاز می شود.

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان غربی، جعفر وحدت در جلسه کمیته پیگیری مسائل چغندرقند استان  با اعلام این خبر افزود: ۳۲ هزار هکتار از مجموع ۸۰۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان زیر کشت محصول چغندر قند قرار دارد. 

وحدت با بیان اینکه برای ناظرین عیار سنجی قبل از آغاز برداشت محصول دوره آموزشی برگزار می شود،اظهار کرد: شهرستان های پیرانشهر، بوکان، میاندوآب، نقده به ترتیب بیشترین سطح زیر کشت  چغندرقند را به خود اختصاص داده است و بر اساس برآوردهای انجام شده امسال افزایش بهره وری در تولید با وجود کاهش سطح دو هزار هکتاری  زیر کشت این محصول  نسبت به سال گذشته ، با میانگبن تولید ۵۶ تا ۵۷ تن در هکتار  را شاهد خواهیم بود. 

وی با اشاره به اینکه آذربایجان غربی پیشتاز کشت چغندرقند در کشور است، اضافه کرد: پنج کارخانه قند در ارومیه، خوی، نقده، پیرانشهر و میاندوآب با مجموع ظرفیت روزانه ۱۹ هزار و ۸۰۰ تن در راستای خرید و جذب محصول چغندر قند کشاورزان فعال هستند.

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با بیان اینکه پیش بینی می شود از مزارع استان در حدود یک میلیون و ۷۵۰ هزار تن چغندر قند برداشت شود، افزود: ۱۴ هزار و  ۶۰۰ هکتار از اراضی زیر کشت چغندر در حوضه آبریز دریاچه ارومیه قرار دارد.

وحدت از کارخانجات قند استان درخواست کرد تا در مورد رویه افت زنی و موضوع عدم خروج محصول از استان اهتمام کافی و وحدت رویه را با همدیگر داشته باشند. 

وی اضافه کرد: با توجه به مشکل بحران کم آبی دریاچه ارومیه در سال زراعی جدید ، از هم اکنون برنامه ریزی لازم برای استفاده بهینه از آب در مزارع برای جلوگیری از دسترس خارج شدن محصول و پاک سازی آفت سس از مزارع انجام گیرد. 

وی گفت: برای مدیریت و کاهش مصرف آب در کشت محصول چغندر قند استفاده از ارقامی با نیاز آبی کمتر و تغییر آرایش کشت چغندر از روش معمول به روش ۶۰۴۰ یا ۵۰۳۰ برای کشت در سال زراعی جدید نیز در  دستور کار قرار دارد.

وی بیان کرد: کشت نشایی، کشت متراکم و استفاده از روشهای نوین آبیاری مانندنوار تیپ نیز همانند امسال در سال زراعی جدید نیز در دستور کار قرار دارد.

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی ادامه داد: در سال زراعی جدید نیز ، طرح توسعه کشت چغندرقند با رعایت محدودیت توسعه کشت داخل حوضه آبریز دریاچه ارومیه و با اولویت افزایش تولید در شمال استان اجرا می‌شود.