آغاز برداشت پیله تر ابریشم در کشور

آغاز برداشت جو در سطح 3400 هکتار از مزارع شهرستان آرادان
ژوئن 4, 2021
آغاز برداشت شلغم خارج از فصل در مرودشت
ژوئن 4, 2021

رییس مرکز نوغانداری کشور از آغاز برداشت پیله تر ابریشم در کشور خبر داد.

عدیل سروی رییس مرکز نوغانداری کشور در گفتگو با خبرنگار ایانا، در رابطه با روند تولید پیله تر ابریشم در کشور اظهار کرد: توزیع تخم نوغان تا 13 خرداد ماه در کشور ادامه خواهد داشت اما در استان هایی که کار تولید زودتر شروع شده، برداشت پیله را آغاز کرده‌ایم.

وی افزود: استان های گلستان، خراسان رضوی، خراسان شمالی و مناطق گرمسیر از 10 روز پیش کار برداشت پیله ابریشم را شروع کرده اند و استان گلستان رتبه سوم تولید پیله ابریشم را دارد.

سروی با اشاره به این که تاکنون 41 هزار جعبه تخم نوغان در کشور توزیع شده است، عنوان کرد: این توزیع در استان های ساحلی، معتدل و سردسیر مانند مازندان و گیلان ادامه دارد.

وی افزود: قیمت پیله ابریشم در سال جاری حدود 115 تا 135 هزار تومان است و این افزایش قیمت باعث رضایت مندی نوغانداران شده است. 

رییس مرکز نوغانداری کشور با بیان این که پیله ابریشم بر اساس کیفیت توسط تجار خریداری می شود، ادامه داد: با افزایش تولید پیله ابریشم و به منظور جلوگیری از زیان نوغانداران در صورت نیاز، سازمان تعاون روستایی پیله ابریشم را از استان های خراسان رضوی، خراسان شمالی، گلستان، مازندران و گیلان به صورت توافقی خریداری خواهد کرد.

وی افزود: کارخانه ابریشم گیلان در حال راه اندازی است و در حال تامین مواد اولیه مورد نیاز کارخانه هستند.

رییس مرکز نوغانداری کشور با اشاره به بروز خشکسالی در کشور و مشکل تامین برگ توت اذعان کرد: به منظور رفع این مشکل، امسال ۴ برابر سال های گذشته نهال توت در اختیار نوغانداران قرار گرفت.

وی افزود: برای سال جاری ۷۰۰ هزار اصله نهال توت به منظور پرورش کرم ابریشم در کشور توزیع شد در حالی که در سال گذشته میزان توزیع ۱۸۷ هزار اصله بود.

سروی تصریح کرد: از لحاظ میزان تولید، به ازای هر جعبه تخم نوغان نسبت به سال های گذشته وضعیت بهتری داریم و امیدواریم تا پایان جمع آوری پیله ها شاهد افزایش راندمان تولید و بهبود شرایط نوغان داری در کشور باشیم.