اختصاص بیش از 150 هکتار از اراضی شهرستان سیرجان به کشت زعفران

کاشت گوجه فرنگی خارج از فصل در لارستان آغاز شد
سپتامبر 22, 2021
آغاز برداشت گیاه دارویی مورینگا در کازرون
سپتامبر 23, 2021

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سیرجان گفت: سطح زیر کشت زعفران شهرستان در حال حاضر 150 هکتار می باشد واین شهرستان از نظر سطح زیر کشت زعفران، رتبه سوم را در استان دارا است.

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کرمان، محمودآبادی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سیرجان با بیان اینکه زعفران برداشتی اغلب از طریق بازارهای محلی و داخلی شهرستان و استان به فروش می رسد، افزود: گرانی پیاز زعفران، نهاده ها و خدمات کشاورزی با توجه به شرایط شیوع کرونا و تورم اقتصادی- کمبود پیاز مرغوب در سطح استان و شهرستان، به نحوی که کشاورزان بعضا جهت تهیه پیاز به استانهای همجوار از جمله خراسان های رضوی و جنوبی مراجعه می نمایند – وجود موانع بانکی جهت جذب تسهیلات کاشت زعفران از جمله استعلامات زمان بر و تعدد ضامن، وثیقه و … از جمله مشکلات زعفران کاران است.

محمودآبادی تصریح کرد: کاشت پیاز زعفران از اواخر اردیبهشت ماه لغایت اویل مهرماه امکان پذیر است ولی با توجه به عرف و شرایط اقلیمی شهرستان، کشت محصول معمولا از نیمه دوم شهریور تا اوایل مهر ماه انجام می شود.

وی مزایای کشت زعفران را مقارن بودن زمان کاشت و بهره برداری مزارع زعفران با زمان خواب درختان و باغات، نیاز آبی کم زعفران، با ارزش و گران بودن محصول زعفران و درآمد قابل توجه آن بیان کرد و گفت:کمبود کارگر جهت برداشت، جمع آوری و جدا نمودن کلاله از گل و بسیار زمان بر بودن این مرحله و نیاز به تعداد زیاد کارگر و نهایتا صرف هزینه و وقت زیاد جهت این امر از معایب کشت این محصول است.

وی با اشاره به اینکه استقبال کشاورزان جهت کاشت زعفران بسیار خوب بوده است، افزود: اما در یکی دو سال اخیر به دلیل شیوع کرونا، تورم چشمگیر، گرانی نهاده ها و کمبود آب و شرایط خشکسالی اقبال کشاورزان کاهش یافته است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سیرجان اظهار داشت: کشت زعفران و سایر محصولات کم نیاز آبی از سوی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان سیرجان بسیار مورد توجه و حمایت قرار گرفته و در این رابطه خدماتی مانند ارائه تسهیلات ، برگزاری کارگاهها و کلاس های آموزشی، ارائه دستورالعمل و بروشور نکات فنی کاشت، داشت و برداشت زعفران به کشاورزان و … انجام شده است.

وی اذعان داشت: با توجه به شرایط اقلیمی موجود و بحران خشکسالی در استان، رویکرد کشاورزان به سمت محصولات دارای نیاز آبی کم افزایش داشته که زعفران هم یکی از این محصولات است.

محمودآبادی در پایان گفت: این مدیریت با برگزاری کارگاهها و کلاس های آموزشی ترویجی، ارائه دستورالعمل و بروشور نکات فنی کاشت، داشت و برداشت زعفران به کشاورزان و … از زعفران کاران حمایت می کند.