افزایش بهره وری و ارتقای سطح کمی و کیفی محصولات تولیدی در بخش کشاورزی در اولویت است

آموزش اصول کشت نهال به 160 نفر از باغداران شهرستان شهرکرد
فوریه 20, 2022
راه اندازی پست های قرنطینه گیاهی در شهرستان کرمان
فوریه 21, 2022

مدیر جهاد کشاورزی ارومیه با حضور در برنامه رادیویی کندیمیز گفت: افزایش بهره وری و ارتقای سطح کمی و کیفی محصولات تولیدی در بخش کشاورزی از اهداف و برنامه های جهاد کشاورزی است که در اولویت کارهای اجرایی قرار دارد.

به گزارش خبرنگار ایانا در استان آذربایجان غربی،  علی پیرمرادی مدیر جهاد کشاورزی ارومیه  اظهار کرد: ازسطح ۵۲۰ هزار هکتار وسعت اراضی شهرستان ارومیه، ۱۴۰ هزار هکتار از این میزان، زیر کشت محصولات مختلف زراعی و باغی قرار دارد که از طریق ۱۱ مرکز جهاد کشاورزی و ۳۶ شرکت فنی و مشاوره ای به بهره برداران و تولید کنندگان خدمات ارائه می شود. 

وی افزود: توجه به افزایش کیفیت محصولات تولیدی،  افزایش واحدهای سورت و بسته بندی، رفع موانع صادراتی محصولات تولیدی مازاد بر مصرف از جمله برنامه های جهاد کشاورزی است. 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ارومیه اذعان داشت: در راستای افزایش کیفیت و کاهش ضایعات محصولات کشاورزی، سه واحد سورت و بسته بندی در سال جاری افتتاح و به بهره برداری رسید و برای ایجاد پنج واحد دیگر از طریق ارائه تسهیلات از محل اعتبارات بند الف تبصره ۱۸ برنامه ریزی شده است. 

وی اجرای طرح جهش تولید در دیم زارها در سطح ۲۲ هزار هکتار در شهرستان ارومیه را از دیگر اقدامات جهاد کشاورزی برای افزایش عملکرد محصولات عنوان کرد و گفت: با استفاده از به کارگیری علم کارشناسان و توصیه به کاشت در زمان مناسب، استفاده از بذور به زراعی و به نژادی، میزان کود مناسب و ریز مغذی ها، کاشت و برداشت مکانیزه امید است در سال جاری شاهد افزایش عملکرد در واحد سطح باشیم. 

پیرمرادی همچنین از کاشت گیاه روغنی کاملینا در سطح ۱۹ هکتار برای نخستین بار در شهرستان ارومیه خبر داد و تصریح کرد : گیاه کاملینا به منظور تغییر در الگوی کشت و توسعه کشت گیاهان کم آب بر در منطقه سیلوانای ارومیه کشت شده است که در این راستا خرید تضمینی محصول، ارائه کود یارانه ای به متقاضیان و بیمه مزارع پایلوت از جمله حمایت های جهاد کشاورزی برای توسعه تولید کشت دانه های روغنی است. 

پیرمرادی خاطر نشان کرد: توجه به محدودیت در میزان توزیع نهاده دامی، کشت گیاهانی از جمله ذرت علوفه ای و نخود علوفه ای نیز در جهت تامین علوفه دامی از دیگر توصیه های مدیر جهاد کشاورزی برای دامداران بود.