افزایش نرخ ساعت کار کمباین برداشت غلات در گناوه قانونی است

کار برداشت گندم در استان از دشتی آغاز شد
آوریل 29, 2021
برداشت گندم در استان بوشهر از فردا آغاز می‌شود
آوریل 29, 2021

مدیر جهادکشاورزی گناوه گفت: نرخ‌های مصوب ساعت کار برداشت غلات با کمباین در سال زراعی جاری افزایش غیرقانونی نداشته و براساس هزینه‌های مربوطه پس از بررسی‌های فنی و کارشناسی محاسبه و تعیین شده‌است.

به گزارش خبرنگار ایانا در استان بوشهر، عباس تخم افشان مدیر جهادکشاورزی گناوه  افزود: گرچه برخی به افزایش نرخ برداشت کمباین اعتراض دارند اما باید در نظر داشت در سال زراعی گذشته، قیمت هرکیلوگرم محصول گندم برای تحویل به سیلو ۲۴ هزار ریال و در سال جاری ۴۰ هزار ریال تعیین شده‌است که با توجه به افزایش حدود ۷۰ درصدی قیمت محصول، افزایش در قیمت برداشت کمباین نیز متعارف و منطقی به نظر می‌رسد.

وی اظهارکرد: ستاد برداشت غلات گناوه همه ساله قبل از شروع عملیات برداشت گندم و جو، در محل مدیریت جهادکشاورزی این شهرستان با حضور نمایندگان مسئولان اجرایی تشکیل و مسائل و مشکلات مطرح شده مرتبط، صورتجلسه و راهکارهای عملی برای برداشت محصول و تحویل به سیلو انجام می‌شود که  یکی از مباحث در این نشست تعیین نرخ ساعت کار کمباین برای برداشت غلات است.

تخم افشان گفت: با توجه به اینکه نرخ برداشت غلات توسط کمباین در سال زراعی جاری توسط سازمان جهادکشاورزی استان بوشهر تعیین و به همه مدیریت‌های جهاد کشاورزی شهرستان ها ابلاغ شده‌است امکان هیچگونه تغییری در آن وجود ندارد.

وی افزود: به استناد مصوبه‌های ستاد برداشت سازمان جهادکشاورزی استان بوشهر، هرگونه توافق که بین طرفین به عمل آید به شرط آنکه عملیات برداشت به موقع صورت گرفته و ضایعات در حد متعارف باشد بلامانع است و در صورت بروز اختلاف، نرخ مصوب ملاک عمل خواهد بود.

مدیرجهادکشاورزی گناوه گفت: کشاورزان درصورت وجود هر گونه سئوال و ابهام در ارتباط با نرخ کمباین، می‌توانند به مدیریت جهادکشاورزی این شهرستان مراجعه کنند.

وی یادآورشد: شهرستان ۷۵ هزار هکتار زمین کشاورزی دارد که در سال زراعی جاری ۳۰ هزار هکتار آن زیر کشت غلات رفته است.

شهرستان گناوه  در شمال استان بوشهر از نقاط گرمسیری و کم آب کشور است که زمین‌های کشاورزی در این منطقه به‌دلیل  نبود منابع آب بصورت دیم و در فصل پاییز کشت می‌شود.