برداشت بیش از 56 تن زیره از ارضی کشاورزی شهرستان دامغان

کشت پنبه منبعد به صورت کشت قراردادی و برداشت آن مکانیزه می شود
ژوئن 28, 2022
افزایش 3 برابری تولید تخم نوغان در کشور
ژوئن 28, 2022

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دامغان گفت: امسال بیش 56 تن زیره از ارضی کشاورزی این شهرستان برداشت شد.

به گزارش خبرنگار ایانا در استان سمنان، علی‌اصغر امامیون در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در راستای سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی با اولویت کشت محصولات کم آب بر و ارزآور برداشت زیره در سطح ۷۰ هزار از زمین‌های زراعی شهرستان دامغان در مناطق دامنکوه فرات و حومه آغاز شده است.

وی گفت: پیش‌بینی می‌شود بیش از ۵۶ تن زیره از زمین‌های زراعی این شهرستان برداشت شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دامغان تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود با توجه به نظارت در زمان کاشت و داشت ضدعفونی بذر و مدیریت علف‌های هرز، تغذیه بهینه مزارع و بارندگی‌های بهاره عملکرد آن در شهرستان ۸۰۰ کیلوگرم در هکتار باشد.

امامیون گفت: این محصول ارزشمند شهرستان از لحاظ کیفی دارای ویژگی‌های ممتاز و از لحاظ اسانس منحصربه‌فرد است.

وی افزود: امسال از طریق حمایت‌های بانکی، اعطای تسهیلات کم‌بهره و بلندمدت و ارائه دستورالعمل‌ها و توصیه‌های فنی کاشت، داشت و برداشت، برگزاری دوره‌های آموزشی ترویجی برای کارشناسان زمینه توسعه این گیاه ارزشمند با نیاز آبی کم فراهم شده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دامغان خاطرنشان کرد: زیره با توجه به فصل رشد (زمستان و بهار) و شرایط گیاهی از محصولات کم آب بر بوده که قابلیت کشت و کار در مناطق مختلف شهرستان را دارد.

امامیون تصریح کرد: همچنین فصل کشت زیره سبز در مناطق شهرستان با فصل کاری محصولات دیگر تلاقی نداشته و از طرفی در تناوب زراعی به‌عنوان گیاه وجینی در پاک‌سازی علف‌های هرز غالب اراضی تأثیرگذار است.

وی افزود: این محصول تولیدی قابلیت عرضه در بورس را نیز دارد و تعادل در توزیع زمانی کار زارعان و ماشین‌آلات کشاورزی ایجاد می‌کند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دامغان گفت: با توجه به ارزش اقتصادی بالای این محصول و اشتغال‌زایی آن و از آنجا که زیره سبز صادراتی است قیمت آن کمتر دچار نوسان می‌شود و موجب اطمینان کشاورز از فروش محصول خود به قیمت مناسب می‌شود.