برداشت 400 کیلوگرم زعفران در شهرستان سیرجان تا پایان سال جاری

کاشت گیاه دارویی سیاه دانه در قیروکارزین
نوامبر 16, 2021
کاشت سیاه دانه برای اولین بار در خنج
نوامبر 17, 2021

کاشت پیاز زعفران از اواخر اردیبهشت ماه لغایت اویل مهرماه امکان پذیر است ولی با توجه به عرف و شرایط اقلیمی شهرستان، کشت محصول معمولا از نیمه دوم شهریور تا اوایل مهر ماه و برداشت گل زعفران از 15 آبان لغایت 20 آذر ماه انجام می شود.

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کرمان، محمود آبادی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سیرجان گفت: سطح زیر کشت زعفران  در این شهرستان در حال حاضر 150 هکتار می باشد که پیش بینی برداشت زعفران امسال حدود 400 کیلو گرم است.

وی با اشاره به اینکه، شهرستان سیرجان از نظر سطح زیر کشت زعفران، رتبه سوم را در استان دارا می باشد گفت: بیشترین سطح زیر کشت زعفران مربوط به دهستان هماشهر و کمترین سطح مربوط به دهستان گلستان است.

وی گفت: زعفران برداشتی اغلب از طریق بازارهای محلی و داخلی شهرستان و استان به فروش می رسد و در هر هکتار برای 12 تا 20 نفر روز اشتغال ایجاد می شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سیرجان ضمن اشاره به اینکه، میزان برداشت نسبت به سال گذشته تقریبا 27 درصد افزایش داشته است، افزود: استقبال کشاورزان جهت کاشت زعفران بسیار خوب بوده است اما در یکی دو سال اخیر به دلیل شیوع کرونا، تورم چشمگیر، گرانی نهاده ها و کمبود آب و شرایط خشکسالی اقبال کشاورزان کاهش یافته است.

وی از مزایای کشت زعفران، مقارن بودن زمان کاشت و بهره برداری مزارع زعفران با زمان خواب درختان و باغات، نیاز آبی کم زعفران، با ارزش و گران بودن محصول زعفران و درآمد قابل توجه آن اعلام و افزود از مشکلات زعفران کاران هم می توان به، کمبود کارگر جهت برداشت، جمع آوری و جدا نمودن کلاله از گل و بسیار زمان بر بودن این مرحله و نیاز به تعداد زیاد کارگر و نهایتا صرف هزینه و وقت زیاد جهت این امر، گرانی پیاز زعفران، نهاده ها و خدمات کشاورزی با توجه به شرایط شیوع کرونا و تورم اقتصادی- کمبود پیاز مرغوب در سطح استان و شهرستان نام برد.

وی گفت:  کشت زعفران و سایر محصولات کم نیاز آبی از سوی معاونت جهاد کشاورزی شهرستان سیرجان بسیار مورد توجه و حمایت قرار گرفته و در این رابطه خدماتی مانند ارائه تسهیلات ، برگزاری کارگاهها و کلاس های آموزشی، ارائه دستورالعمل و بروشور نکات فنی کاشت، داشت و برداشت زعفران به کشاورزان و … انجام شده است.