برداشت 700 تن میوه به از باغات آذربایجان غربی

توزیع ۲۵ هزار تن بذور اصلاح شده گندم در آذربایجان شرقی
اکتبر 22, 2021
کاشت زعفران به صورت نیمه مکانیزه در سروستان
اکتبر 22, 2021

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی از پیش بینی برداشت 700 تن میوه به از باغات استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایانا در استان آذربایجان غربی، جلال بوتراب، سطح باغات محصول به استان را شامل 62 هکتار بارور و حدود 21 هکتار نهال غیر بارور ذکر کرد و گفت: این محصول در استان به صورت تک درخت، باغات کوچک و بین درخت‌های باغات اصلی و به صورت حاشیه کاری در اکثر مناطق استان کاشت می‌شود.

وی بیان کرد: تولیدکننده عمده این محصول در استان شهرستان های ارومیه، خوی ، میاندوآب هستند و عمدتا ارقام اصفهان و محلی در باغات استان کشت می شود.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی، زمان برداشت به در استان را از اوایل مهرماه اعلام کرد و گفت: از لحاظ متوسط عملکرد، به طور کلی در هر هکتار 11 هزار و 500 کیلوگرم محصول برداشت می‌شود.

بوتراب تصریح کرد : با توجه به مسائل اقتصادی و بازده سریع این محصول، به طور متوسط از سال چهارم عمر درخت، باردهی اقتصادی شروع می‌شود و در صورتی که ارقام اصلاح شده با عملکرد بالای تولید کاشته شود و شرایط کاشت و داشت و برداشت و مدیریت باغ خوب باشد، هر هکتار درآمدزایی بالا و قابل رقابت پذیر با سایر محصولات باغی خواهد داشت.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اظهار کرد: به میوه‌ای خوش طعم و معطر از خانواده  میوه های دانه داراست و اگر چه به صورت خام خوردنی است ولی اغلب پخته آن را به صورت مربا یا در غذاهای مختلف مصرف می‌کنند.

گفتنی است، محصول به در درمان بسیاری از بیماری‌های عفونی موثر است و در مصارف داخلی به صورت مربا و محصولات فراوری شده آن به شکل خشکبار و محصول (به دانه) به صورت گیاهان دارویی استفاده می‌شود.