برگزاری کارگاه های آموزشی تنظیم و کالیبراسیون ردیف کارها و دستگاه های کشت مستقیم در هوراند

تخصیص512 میلیارد ریال اعتبار برای طرح جهش تولید در دیمزارهای آذربایجان‌شرقی
نوامبر 26, 2022
تولید زعفران در بیضا در مسیر رشد
نوامبر 28, 2022

سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان هوراند از برگزاری کارگاه های آموزشی تنظیم و کالیبراسیون ردیف کار و دستگاه های کشت مستقیم در این شهرستان خبر داد.

 سید رضا تاج الدینی در گفتگو با خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی گفت: از آنجاییکه در برخی از زمینهای کشاورزی این شهرستان کاشت با دستگاه های پنجه غازی و گاو آهن انجام می گیرد عمق کاشت یکنواخت رعایت نشده و همچنین بذر و کود مصرفی در عمق های مختلف جایگذاری می شود که این امر باعث عدم یکنواختی سطح سبز گردیده و این سطح سبز غیر یکنواخت باعث عدم استفاده مناسب از عوامل محیطی نظیر رطوبت، دما، نور و … گردیده و در نهایت موجب کاهش عملکرد می شود.

وی ادامه داد: با این دستگاه کشت بصورت مستقیم وکود و بذر را در موقعیت و فاصله مناسب از همدیگر قرار می گیرد و با توجه به عمق مناسب کاشت باعث استفاده از کمترین مقدار بارندگی شده و موجب ایجاد سطح سبز در کمترین زمان شده و موجب یکنواختی آن می شود و میزان مصرف بذر در واحد سطح را کنترل نموده نسبت به روش دست پاش کاهش می دهد.

سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان هوراند افزود: به منظور ترویج و توسعه کشاورزی حفاظتی و گسترش سطح مزارع مکانیزه شهرستان کارگاه های تنظیم دستگاه های کشت مستقیم در روستاهای این شهرستان برگزار گردید و حضورکشاورزان در این کارگاهها باعث افزایش آگاهی و ارتقاء مهارت و تغییر نگرش آنها شده تا ضمن انجام کشاورزی حفاظتی از مزایای کشت مستقیم آشنا شوند و به حفظ خاک و آب کمک نمایند و از مزایای اقتصادی آن که افزایش تولید به صورت پایدار می باشد برخوردار شوند.

تاج الدینی افزود: در سال زراعی جاری به تعداد 5 مورد کارگاه آموزشی کالیبراسیون دستگاه کشت مستقیم با حضور بیش از100 نفر از بهره برداران و کشاورزان پیشرو برگزار گردیده است.