تولید محصولات ارگانیک در دستور کار جهاد کشاورزی قرار گیرد

کاشت خاکشیر در مرودشت آغاز شد
دسامبر 12, 2021
سطح سبز 860 هکتاری کلزا در ساری/ 115 هکتار بیمه شد
دسامبر 15, 2021

استاندار فارس گفت: تولید محصولات ارگانیک با هدف کاهش ابتلا به سرطان‌ها در جامعه در دستور کار جهاد کشاورزی قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، محمد هادی ایمانیه در دیدار با معاونین وزیر جهاد کشاورزی، با اشاره به اینکه کشاورزی یکی از پتانسیل‌های شاخص اقتصادی در استان فارس است بر لزوم توجه بیشتر به این حوزه و رفع مشکلات موجود تاکید کرد.

استاندار فارس با بیان اینکه، ۹ سال خشکسالی پیاپی فارس را بامشکلات تامین آب مواجه کرده عنوان کرد: در فارس بسیاری از محصولات منحصر به فرد از جمله انجیر استهبان، انار ارسنجان، گردوی بوانات، خرمایی خشت تولید می‌شود که متاسفانه در اثر این خشکسالی ضربه جدی دیده‌اند.

او تاکید کرد: انتظار داریم با همکاری آب منطقه‌ای، آبفا و جهاد کشاورزی طرح‌های مشترکی همچون آبخیزداری، آبخوان داری، آبیاری تحت فشار، کاشت گلخانه‌ای و… که مصرف آب را به حداقل می‌رسانند اجرایی شود.

به اعتقاد ایمانیه؛ فارس بستری مناسب برای کاشت گیاهان دارویی است که علاوه بر مصرف کم آب، ارزش افزوده درخور توجهی در بر دارد.

او عنوان کرد: هم اکنون مقرر شده توانمندی‌های هر شهرستان در زمینه کشت گیاهان دارویی مجددا مورد بررسی و مطالعه قرار گیرد.

وی؛ وجود دانشگاه شیراز و همچنین مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی را از جمله مهمترین ظرفیت‌های استان فارس برای توسعه کشت گیاهان دارویی دانست.

استاندار فارس با اشاره به اینکه فارس رتبه اول تولید محصولات باغی و رتبه دوم تولیدات کشاورزی کشور را دارد، اظهار کرد: به رغم این رتبه تنها ۲.۵ درصد از صادرات محصولات کشاورزی مربوط به فارس است که این موضوع نشان دهنده نبود صنایع تبدیلی و نیاز به پایانه‌های صادراتی است.

ایمانیه؛ توسعه کشت گلخانه‌ای و صنایع تبدیلی را دو اولویت اصلی اقتصادی در استان برشمرد و از دست اندرکاران جهاد کشاورزی خواست با همکاری در این زمینه امکان رشد و توسعه و اشتغالزایی را در استان فراهم کنند.

استاندار فارس با تاکید بر اهمیت و توجه به کشت صنعتی در کشاورزی و باغداری استان، عنوان کرد: بی تردید اولین اثر صنعتی شدن کشاورزی جلوگیری از مهاجرت روستاییان به حاشیه شهر‌های بزرگ است که اکنون معضلات بیشماری به وجود آورده است.

او به بعضی از موارد مکانیزه کردن کشاورزی و دامداری در استان اشاره کرد و ضمن موفق دانستن این طرح‌ها ابراز کرد: این اقدامات که با اصلاح نژاد در گیاهان و دام‌ها انجام شده نتایج مثمر ثمری در پی داشته که میتوان با گسترش آن شاهد تحول اقتصادی در بخش کشاورزی استان بود.

ایمانیه همچنین از معاون وزیر جهاد کشاورزی خواست با ورود جدی به موضع نهاده‌های دامی، مشکلات جدی دامداران را رفع کنند.

او افزود: در حال حاضر دامداران در شرایط بسیار نامناسب اقتصادی قرار گرفته اند که با توجه به تاکیدات رییس جمهور محترم باید به سرعت رفع شود.

ایمانیه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه متخصصان آنکولوژی با قطعیت به این نتیجه رسیده اند که عامل اصلی افزایش سرطان‌ها استفاده از سموم دفع آفات در تولید محصولات کشاورزی و باغی است، تاکید کرد: تولید و ارائه محصولات ارگانیک یکی از مسائل بسیار مهم است که باید شرایط لازم برای این موضوع فراهم شود.

غنی سازی محصولات کشاورزی به ویژه نان مصرفی مردم از دیگر مواردی بود که استاندار فارس به لزوم اجرایی شدن آن تاکید کرد.

استاندار فارس، همچنین به موضوع فعالیت بانک کشاورزی اشاره کرد و گفت: انتظار می‌رود حداقل در این بانک تخصصی شاهد کاهش سود تسهیلات برای دامداران و کشاورزان باشیم.

ایمانیه همچنین با بیان اینکه دانشگاه شیراز و مرکز تحقیقات باید با قدرت وارد جهاد کشاورزی شوند، عنوان کرد: تامین هزینه طرح‌های مشترکی که قرار است در پی این همکاری اجرا شود بر عهده مدیریت ارشد استان است و جهاد کشاورزی باید این هم افزایی و اشتراک را شکل دهد.

نشست هم اندیشی معاونین وزیر جهاد کشاورزی با استاندار فارس، درخصوص برنامه ریزی و سیاستگذاری های بخش کشاورزی استان فارس با حضور علی اکبر متکان معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت جهاد کشاورزی، محمد قربانی معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی، محمد مهدی برومندی معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی، اسماعیل قادری فر رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران، هوشنگ محمدی مشاور وزیر و سرپرست دفتر هماهنگی امور استان ها و محمدجواد عسگری رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی برگزار شد.