تولید میوه های نوبرانه در خراسان شمالی برای نخستین بار

استان کرمانشاه قابلیت فراوانی برای اجرای طرح گردشگری کشاورزی دارد
مارس 7, 2022
غرس 4 هزار اصله نهال در ساری
مارس 9, 2022

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی از تولید میوه های نوبرانه در این استان به صورت پایلوت خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایانا در خراسان شمالی، محمد محمدزاده سرپرست سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی اظهارکرد: تولید میوه های نوبرانه در فضای بسته و گلخانه ای به صورت پایلوت در شهرستان مانه و سملقان اجرایی شده که در آینده نزدیک، محصول آن وارد بازار خواهد شد.

وی گفت: نهال بادام و گوجه سبز به عنوان میوه‌های نوبرانه برای نخستین بار در راستای افزایش درآمد کشاورزان و صرفه اقتصادی وارد گلخانه‌های این استان شد.

 محمد زاده اظهار کرد: در فصل بهار میوه های نوبرانه مورد استقبال خوبی از سوی مردم قرار می گیرد اما معمولا هرساله محصول بادام و گوجه سبز در این استان از ناحیه سرما دچار خسارت می شد و بعضا در برخی از سال ها کشاورزان هیچ محصولی برداشت نمی کردند اما با ورود به گلخانه ها از سرما فرار خواهد کرد.

وی ادامه داد: کاشت میوه های نوبرانه در گلخانه ها صرفه اقتصادی خوبی دارد و محصول سریع وارد بازار خواهد شد و با قیمت مناسبی نیز عرضه می شود.

سرپرست سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: با تامین سامانه گرمایشی در فصل سرد و رعایت سایر اصول فنی کاشت درختان نوبرانه صرفه اقتصادی خوبی خواهد داشت.

 محمد زاده اظهار کرد: گلخانه یکی از راه حل های مدرن برای مبارزه با سرما، گرما و کم آبی است و در بسیاری از کشور ها که دارای آب و هوای سرد یا گرم و یا با مشکل کم آبی رو به رو هستند، ساخت گلخانه می تواند بهترین گزینه برای تولید میوه و سبزیجات در این مناطق باشد.

وی گفت: تعداد روزهای سرد در این استان زیاد است که ایجاد گلخانه ها و بردن بیشتر محصولات به این فضاهای بسته به افزایش تولیدات و درآمد کشاورزان کمک می کند.

 محمد زاده افزود: هم اینک در گلخانه های این استان انواع صیفی و سبزی، انواع گیاهان زینتی و دارویی و انواع نشا تولید می شود.

وی ادامه داد: اکنون ۳۳۹ واحد تولیدی گلخانه بزرگ مقیاس، متوسط و کوچک در سطح استان وجود دارد که از این سطح سالانه ۱۷ تا ۲۰ هزار تن انواع محصول در فصل و خارج از فصل تولید می شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه کشت گلخانه ای بهترین جایگزین کشت در فضاهای باز است افزود: کشاورزان نیز در سال های گذشته متوجه این امر شدند که برای رهایی از مشکلات خشکسالی، کم آبی، فرار از سرما و افزایش تولید به سمت ایجاد گلخانه ها رفته اند.

 محمد زاده اظهار کرد: کاهش هزینه های تولید، ایجاد اشتغال کنترل محصول از نظر آفات و بیماری ها از دیگر مزایای ایجاد گلخانه ها است.

سرپرست سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی با اشاره به اهمیت کشت گلخانه ای و کاهش آب مصرفی گفت: میزان مصرف آب در تولید گلخانه ای ۹۰ درصد راندمان دارد که به شدت مصرف آب را کاهش داده و نسبت به دیگر انواع کشت به ۱۰ درصد آب نیاز دارد.

وی افزایش بهره وری منابع و عوامل تولید کشاورزی به ویژه آب، افزایش کمی و کیفی تولیدات گلخانه ای، افزایش صادرات محصولات گلخانه ای و ایجاد اشتغال پایدار را دیگر اهداف گسترش گلخانه ها عنوان کرد.

این مقام مسئول گفت: به دلیل اینکه گلخانه ها واحدهای ثابتی هستند و میزان دما، رطوبت و سایر فاکتور ها قابل مدیریت است می توانیم در خارج از فصل نیز کشت محصول داشته باشیم که بسیار صرفه اقتصادی نیز دارد.