خلع ید حدود 70 هکتار از اراضی ملی و بازگشت آن به بیت‌المال

آغاز برداشت لیموشیرین از باغات خوزستان
اکتبر 11, 2022
آغاز برداشت چغندر قند بهاره در خراسان رضوی
اکتبر 14, 2022

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان از خلع ید حدود 70 هکتار از اراضی ملی و بازگشت آن به بیت‌المال در مدت یک سال گذشته خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایانا در استان سمنان، سرهنگ علیرضا ابوطالبی درباره عملکرد یک سال این یگان در حفاظت و حراست از جنگل‌ها و مراتع با اشاره به مناسبت هفته فراجا که باشعار «پلیس خادم مردم، مردم حامی پلیس » نام‌گذاری شده است اظهار کرد: اقشار مختلف مردم در این مدت یک سال 4420 بار با سامانه 139 و 1504 تماس برقرار کرده و تمامی این تماس‌ها توسط نیروهای یگان حفاظت عملیاتی و اجرایی شده است.

وی افزود: در این رابطه 123 پرونده قضایی تشکیل و 70 نفر از مجرمین و متصرفان زمین‌های دولتی و ملی دستگیر و تحویل مراجع قضایی شده‌اند.

سرهنگ ابوطالبی همچنین از خلع ید حدود 70 هکتار از اراضی ملی و بازگشت آن به بیت‌المال خبر داد و افزود: در همین مدت از تصرف بیش از 30 هکتار از اراضی دولتی پیشگیری و رفع تصرف شده است.

این مسئول یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان در ادامه درباره میزان حریق جنگل‌ها و مراتع یادآور شد: با تدابیر و پیشگیری‌های لازم از سوی نیروهای حفاظتی در سراسر استان سمنان، در شش ماهه سال جاری تعداد فقرات حریق 90 درصد و از نظر مساحت 96 درصد کاهش داشته است.

ابوطالبی در توضیح بیشتر دراین‌باره به مقایسه حریق در سال گذشته نسبت به مدت مشابه امسال پرداخته و اعلام کرد: در سال 1400 حریق‌ها از نظر تعداد 29 و از نظر مساحت آن 37 هکتار بوده است. این در حالی است که در سال 1401 این میزان از لحاظ تعداد به 6 فقره و از نظر مساحت به 21 هکتار کاهش پیدا کرده است.

سرهنگ علیرضا ابوطالبی کار حفاظت از منابع طبیعی کشور را امری دشوار و پرخطر دانست و افزود: در 6 ماهه امسال متأسفانه نیروهای خدویم حفاظتی در پاسداری از عرصه‌های منابع طبیعی مجروح شده و 4 نفر از نیروهای حفاظتی و 3 نفر از نیروهای مردمی نیز برای مبارزه با قاچاق چوب و تصرفات اراضی ملی مصدوم و مجروح شده‌اند.

وی در ادامه به موضوع قاچاق چوب از جنگل‌های دست کاشت به عنوان یکی از چالش‌های مهم در امر حفاظت اشاره کرد و یادآور شد: در راستای مقابله با قاچاق چوب 85 پرونده قضایی تشکیل و در این رابطه چوب وذغال و محصولات فرعی از قاچاقچیان کشف و ضبط شده است.

سرهنگ علیرضا ابوطالبی با بیان اینکه یگان حفاظت در عرصه‌های منابع طبیعی با چالش‌های متعددی روبروست به موضوع تخلف در جنگل‌های دست کاشت اشاره کرد و افزود: در شش ماهه سال جاری 61 پرونده قضایی تنها برای اجرای احکام قضایی و توقیف وسیله نقلیه و تجهیزات متخلفین صادر شده است.

وی تصریح کرد: کماکان مردم به هشدارهای پیشگیری از حریق توجه شود و تحت هیچ شرایط در عرصه‌ها به‌خصوص مناطق جنگلی و مرتعی که پوشش گیاهی مناسب و زیاد آتش روشن نکنند؛ و هرگونه تخلف و جرم درعرصه‌ها منابع طبیعی به‌ویژه حریق مراتب را بلافاصله از طریق تلفن امداد جنگل و مرتع به شماره‌های 1504 و 139 اطلاع‌رسانی کنند.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان همچنین از خروج دام غیرمجاز از مراتع به میزان بیش از 12 هزار رأس دام سبک خبر داد و گفت: این رقم نیز در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از رشد 100 درصدی برخوردار است.