زمینه اشتغال 7هزار نفر با آغاز فصل برداشت گیلاس در اشنویه

آغاز برداشت محصول زیره سبز در مزارع دشت پرزان شهرضا
ژوئن 4, 2021
برداشت محصولات شتوی در شیراز از مزارع جو آغاز شد
ژوئن 4, 2021

مدیرجهاد کشاورزی اشنویه با بیان اینکه زمینه اشتغال 7 هزار نفر با آغاز فصل برداشت گیلاس در این شهرستان فراهم می‌شود، گفت: امسال پیش بینی می شود سه هزار و ۵۰۰ تُن گیلاس از باغ‌های این شهرستان برداشت شود که ۲۰ درصد نسبت به سال گذشته کاهش دارد.

به گزارش خبرنگار ایانا در استان آذربایجان غربی، مراد رسول انصاری افزود: به طور میانگین از هر هکتار باغ بارور این شهرستان، هشت تُن محصول برداشت می‌شود اما امسال با توجه به تنش‌های محیطی از جمله شرایط آب و هوایی در زمان گل‌دهی، میزان برداشت در مقایسه با پارسال کاهش خواهد داشت.

وی اظهار کرد: این شهرستان با توجه به شرایط اقلیمی و آب‌ و هوایی مستعد کشت گیلاس بوده و سطح زیر کشت این محصول به ۸۰۰ هکتار رسیده که از این میزان ۴۹۰ هکتار بارده و ۳۱۰ هکتار غیربارده است.

مدیرجهاد کشاورزی اشنویه اضافه کرد: ارقام گیلاسی که در اشنویه کشت می شود، شامل تکدانه‌ای مشهد، خوشه‌ای، زرد دانشکده، سفید ارومیه و نوع محلی به نام (خومالی) است که این نوع گیلاس مزه و کیفیت عالی و خواهان زیادی دارد.

انصاری گفت: ارقام جدید گیلاس مانند بینگ، لاپینر و ون  به دلیل مقاومت و سازگاری بیشتر با محیط و ارایه یارانه این اداره با استقبال باغداران روبرو شده‌است.

وی بیان کرد: آغاز برداشت گیلاس در خرداد ماه بوده و ۳۵ تا ۴۵ روز طول می کشد که در فصل برداشت گیلاس بیش از هفت هزار نفر روز به صورت مستقیم مشغول به کار می شوند.

وی با بیان اینکه باغداران این شهرستان از کمترین میزان سم استفاده می کنند، افزود: با توجه به شرایط اقلیمی و قدمت طولانی در کشت گیلاس و کیفیت عالی این محصول، اشنویه به عنوان پایتخت گیلاس ایران مشهور شده است.

گیلاس اشنویه طرفداران زیادی در داخل و خارج از کشور دارد که همه ساله علاوه بر تامین بخشی از بازار مصرف داخلی، قسمتی از آن نیز به کشورهای دیگر صادر می‌شود. شفافیت رنگ، طعم و عطر مطبوع و کیفیت مطلوب گیلاس اشنویه موجب شده تا این محصول مشتریان زیادی در داخل و خارج از کشور برای خود دست و پا کند.