طرح زاگرسانه در جنگل های نمشیر بانه اجرا شد

کشاورزان تاکستانی با مدیریت کاشت گندم و بیمه محصولات کشاورزی آشنا شدند
نوامبر 29, 2021
کاشت دیم خاکشیر در ارسنجان شروع شد
نوامبر 30, 2021

طرح زاگرسانه در راستای توسعه و احیای جنگل های زاگرس با همکاری انجمن های محیط زیستی کردستان و دوچرخه سواران بانه در جنگل های برده رش و پیاوین بانه با کاشت نهال و بذر بلوط اجرا شد.

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کردستان، سخنگوی انجمن محیط زیست بانه (پاژین) با اشاره به اهمیت احیای جنگل های زاگرس گفت: این طرح از سال 97 به منظور احیای جنگل های زاگرس برگزار شده و بخشی از جنگل های زاگرس با اجرای این طرح احیا شد.

فواد حسنی افزود: روز جمعه به منظور احیای جنگل های زاگرس، جنگل های منطقه پیاوین و برده رش در بخش نمشیر با کاشت 40 نهال بلوط و 200 بدز بلوط احیا شد.

وی با اشاره به اینکه در این طرح 35 نفر از دوچرخه سواران بانه شرکت کردند اظهار داشت:  در سالهای اخیر به دلیل آتش سوزی جنگل های زاگرس و زمین خواری توسط افراد سودجو و فرصت طلب بخش زیادی از جنگل های زاگرس از بین رفته که انجمن های محیط زیستی در راستای احیا و توسعه این جنگل ها طرح زاگرسانه را اجرا می کنند.

حسنی ادامه داد: در صورتی که روند تخریب جنگل های زاگرس همچنان ادامه داشته باشد تا 30 سال آینده تمام جنگل ها از بین می رود و منطقه به بیان تبدیل می شود.

 وی با اشاره به اینکه فرهنگ مردمان منطقه زاگرس با طبیعت آن آمیخته است گفت: کوه‌ها نقش مستقیم و بسیار بالایی در محیط ‌زیست دارند مانند سدی در برابر جریانات هوا قرار می‌گیرند و این موجب بروز بارش در ارتفاعات می‌شود کوه‌ها حلقه‌ ارتباطی گردش آب میان رطوبت موجود در جو با جریان‌های سطحی هستند.

این عضو انجمن محیط زیست (پاژین) بانه اضافه کرد: پوشش گیاهی، جنگل‌ها و مراتع جزو سرمایه ها و ثروت ملی محسوب می شوند و حفاظت از این گنجینه های ارزشمند در توسعه پایدار و آبادانی کشور نقش مهمی ایفا می‌کند.