طرح ملی یک میلیارد درخت اقدامی عملی برای آبادانی کشور

رونمایی از 115 بذر اصلاح شده در روز نخست هفته منابع طبیعی
مارس 6, 2023
حفظ منابع طبیعی و محیط زیست، حفظ سرمایه نسل هاست
مارس 11, 2023

یکی از اقدامات عملی برای آبادانی کشور کاشت درختان جنگلی و جنگل‌کاری است . به همین مناسبت در سال جاری برنامه ملی یک میلیارد نهال از سوی وزارت کشاورزی اعلام شده است.
این طرح ملی این بار دوشادوش سازمان منابع طبیعی کشور که وظیفه اصلی توسعه جنگل را بر عهده دارد اجرایی می شود.

وحید اعتماد عضو هیات علمی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران در مصاحبه با خبرنگار ایانا، در خصوص طرح ملی یک میلیارد درخت اظهار داشت: در این طرح وزیر جهاد کشاورزی نیز برای جنگل کاری به میدان آمده و پیشقدم شده اند ، که گامی رو به جلو است.

وی ادامه داد: در طرح کاشت یک میلیارد درخت کشور می تواند با  توسعه هر چه بیشتر کاشت درخت و جنگل‌کاری از طریق تهیه طرح های جنگل کاری پایدار از وضعیت موجود بیرون آید و با تغییر اقلیم مقابله کنیم.

این استاد دانشگاه در ادامه تصریح کرد: در خصوص این طرح تا کنون جلسات زیادی در سطوح اجرایی، عملیاتی و تخصصی برگزار شده است و اکثریت دست اندرکاران با اصل قضیه موافق هستند اما نیاز است همه تدابیر لازم برای اجرایی نمودن این اقدام ملی دیده شده و کار بدون تقص انجام شود.

اعتماد بیان کرد: ما در امر جنگلکاری و احیای طبیعت به منظور انجام کار درست و منطقی نسبت به تهیه طرح جنگل کاری اقدام می کنیم و برای یک پریود زمانی 5 تا 10 ساله ضمن تامین اعتبارات لازم  اقدامات مراقبتی و حفاظتی برای عرصه های جنگلکاری شده را در قالب طرح می بینیم .

وی با بیان اینکه بنده به شخصه تا کنون طرحی با این مضمون ندیده ام، اظهار داشت:  کار قرار است با تجهیز نهالستان ها، تولید نهال و توزیع آن از طریق سازمان جنگل ها صورت گیرد و کاشت یک میلیارد نهال  قرار است در چهار سال صورت پذیرد و سالی دویست و پنجاه میلیون نهال غرس شود.

** 50 درصد نهال های تولیدی در حوزه زراعت چوب استفاده می شود

عضو هیات علمی دانشگاه تهران افزود: قرار است این تعداد نهال در سه بخش جنگلداری شهری، فضای سبز و زراعت چوب برای تامین منابع سلولزی و در عرصه‌های جنگلی به مصرف برسد. در این طرح پیش بینی شده که ۵۰ درصد نهال های تولیدی در فعالیت زراعت چوب مصرف ‌شود و ۵۰ درصد مابقی در محوطه شهری  با هدف ترسیب کربن و محاوط جنگلی  برای احیا،  غنی سازی و توسعه جنگل کاشته شوند. البته قرار نیست  امسال با توجه به عدم آمادگی کافی تمام ۲۵۰ میلیون اصله نهال کاشته شود.

وی تصریح کرد: مطلوب است سازمان منابع طبیعی از این فرصت پیش آمده استفاده کند و در قالب برنامه‌های تهیه طرح جنگلداری، زیر طرح جنگلکاری در غرب کشور و سایر مناطق ایران این اقدام ملی را در مسیر درست خود بیاندازد.

اعتماد با بیان اینکه در حال حاضر ما در بخش جنگل مشکلات اشتغال فارغ‌التحصیلان این رشته را داریم، تصریح کرد: نیاز است دولت به این حوزه توجه لازم را داشته باشد زیرا برای تامین نیروی انسانی حفاظت جنگل‌های کشور هنوز مشکل داریم.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه باید مقدم بر درختکاری و پویش جنگل کاری شرایط لازم برای صیانت از جنگلهای موجود فراهم کنیم، تاکید کرد: مطلوب است واحد های کاری همانند برنامه ای که در دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران برای مدیریت جنگلها در حال اجراست، ایجاد کنیم. زیرا اگر تمام جنگل‌های کشور دارای طرح جنگلداری باشند می توان پویش جنگلکاری را در قالب همان طرح ها پیاده کرد  و از این پویش‌ به نفع آن مناطق استفاده کرد.