قیمت نان سنتی هیچ تغییری نخواهد داشت

آغاز برداشت مزارع گندم آبی قیروکارزین
می 2, 2022
آغاز برداشت گوجه فرنگی از مزارع مهر
می 7, 2022

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: قیمت نان سنتی هیچ تغییری نخواهد داشت.

به گزارش خبرنگار ایانا، محمد قربانی معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی در میز اقتصاد خبر ساعت ۱۴ شبکه یک با موضوع (آسیب شناسی وضع موجود  یارانه آرد و گندم)، گفت:  به نظر دولت سیزدهم و وزارت جهاد کشاورزی حذف یارانه آرد در مصارف صنعتی در دراز مدت به نفع مردم است.

وی ادامه داد: با توجه به اقدامات میدانی و کشفیات نیروی انتظامی حدود ۲۵۰ هزار تن قاچاق آرد در سال گذشته انجام شده که رشد ۲۰۰ درصدی نسبت به سال ۱۳۹۹ را نشان می‌دهد.

قربانی گفت: بر اساس اعلام سازمان گمرک جمهوری اسلامی صادرات آرد یارانه ای همچنین به شکل ماکارونی، بیسکویت و شکلات  نیز انجام می‌شود که در حدود ۲۵۰ هزار تن است.

به گفته معاون وزیر جهاد کشاورزی، علاوه بر صادرات و کشفیات نیروی انتظامی حدود ۲۰ تا ۳۵ درصد برآورد ضایعات است و همچنین قاچاق غیر مکشوفه و رصد نشده که از مبادی مختلف به کشورهای همسایه انجام می‌شود نیز وجود دارد.

قربانی ادامه داد: انشالله همه با هم این بحران را که ریشه جهانی دارد مدیریت خواهیم کرد و از آن عبور می‌کنیم.

وی با اشاره به قیمت ۱۲ هزار تومانی در نظر گرفته شده آرد برای صنف و صنعت، گفت:  همه فروشگاه ها دارای یک موجودی ماکارونی در انبار ها هستند و پیش‌بینی ما این است که تا پایان اردیبهشت ماه با قیمت قبلی عرضه خواهد شد.

قربانی با اشاره به هماهنگی انجام شده با اتحادیه ماکارونی در کشور، گفت: به محض اتمام موجودی کالا های قبلی این محصول با قیمت جدید عرضه می‌شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی  با بیان اینکه ما در تامین آرد صنف و صنعت هیچگونه مشکلی نداریم، تصریح کرد:  آرد به میزان کافی در اختیار صنف صنعت قرار داده می‌شود و به تبع آن هیچگونه مشکلی در تولید نخواهیم داشت.

 به گفته معاون وزیر جهاد کشاورزی،  ۲۰۰ کارگاه و کارخانه ماکارونی در کشور وجود دارد و تولیدکنندگان ماکارونی به ما اطمینان داده‌اند که تولید همچنان وجود دارد و مشکلی در تامین و توزیع وجود نخواهد داشت.

قربانی در بخش دیگری از سخنان خود درباره قیمت نان، گفت: میزان مصرف سرانه هر خانواده ایرانی برای نان مشخص است و قیمت نان سنتی هیچ تغییری نخواهد داشت زیرا مجلس شورای اسلامی یارانه برای این موضوع تدارک دیده است.

وی با اشاره به اجرای این طرح به صورت پایلوت در استان زنجان، گفت:  این مهم با هماهنگی با استانداری زنجان در مرحله آزمایشی قرار دارد و در حال ایجاد زیرساخت و اقناع سازی مردم هستند. همچنین در حال توجیه کردن نانوایی ها و به نوعی در تدارک زیرساخت‌های فنی، فرهنگی و مدیریتی هستند.

به گفته‌ی وی، در صورت اجرای موفق این طرح، در سایر استان‌های کشور نیز اجرا خواهد شد.

وی با بیان اینکه جلوگیری از قاچاق و برخورد فیزیکی پاسخ نمی‌دهد، تصریح کرد: شاهد استفاده کشورهای اطراف از یارانه گندم ایران هستیم  و دولت با شجاعت کامل به این موضوع وارد شده و برای اصلاح قیمت‌ها در کنار مردم است. 

قیمت جهانی روغن دو برابر شده است

وی با اشاره به دو برابر شدن قیمت جهانی روغن یادآور شد: تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی واردات روغن به کشور انجام شده و در زمینه تامین مشکلی وجود ندارد.

قربانی یادآور شد: در سال ۱۴۰۱ هزینه حمل و نقل و قیمت انرژی و همچنین هزینه دستمزد نیروی کار ۵۷ درصد افزایش یافته و محصولات با قیمت سال ۱۴۰۰ عرضه می‌شود.

وی افزود: وزارت جهاد کشاورزی در هفته جاری قیمت جدید را با همکاری سازمان حمایت از مصرف کنندگان اعلام خواهد کرد.

قربانی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: به دلیل واقعی شدن قیمت ها، کشاورزان گندم، سویا و کلزا را با قیمت بالایی که معادل قیمت جهانی است، دریافت می‌کنند که سبب می‌شود کشاورزان در سال زراعی آینده با انگیزه دوچندان اقدام به کشت کنند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود:  البته در کنار سیاست حاصل از تغییر قیمت ارز و تغییر قیمت جهانی، وزارت جهاد کشاورزی یک سیاست مکمل بسیار خوبی نیز تدارک دیده که یارانه کاشت به همه کشاورزانی که گندم، سویا و کلزا می‌کارند پرداخت می‌کند.

به گفته قربانی، وزارت جهاد کشاورزی به ازای هر هکتار مبلغی تحت عنوان کاشت به صورت  بلاعوض پرداخت می کند.

وی یادآور شد:  در فاز اول نیز در هفته گذشته در شورای قیمت گذاری در خصوص سیاست‌های حمایتی محصولات اساسی برای سویا مصوب شده تا سقف ۲۰۰ میلیارد تومان یارانه کاشت به تولیدکنندگان آن پرداخت شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در پایان یادآور شد: مردم و نخبگان در این طرح  دولت را همراهی کنند، دولت در کنار مردم است و سیاست‌های جبرانی را در قالب یارانه خواهد داشت تا رفاه مردم کاهش پیدا نکند.